fredag, februar 02, 2007

Effektiv trening

Når jeg trener hund er noe av det jeg vektlegger mest effektivitet.
Altså best mulig trening uten å bruke masse unødvendig tid.
For å få en effektiv treningsøkt er det flere ting man kan tenke gjennom.

Først og fremst er det selvfølgelig viktig å trene på rette kriterier.
Er kriteriene for høye blir det automatisk mye feiling. Itilegg til at det blir direkte dårlig trening, går det også vekk mye tid i å starte på nytt igjen og pønske ut hvordan man skal legge opp neste repetisjon for å få ned feilprosenten. All planlegging bør man selvfølgelig ha gjort unna før man går ut på treningsbanen (think, plan, do) Tenk også igjennom hva du gjør hvis ting ikke går etter planen.

For å få flyt i treningen legger jeg også stor vekt på at det skal gå minst mulig dødtid mellom hver repetisjon. Straks jeg er ferdig å belønne bør Kera være klar for en ny repetisjon umiddelbart. For å få det til fokuserer jeg mye på belønningsplassering.

Når jeg f.eks jobber med delmomentet "å løpe ut til ruta", belønner jeg stort sett inne hos meg. Hvis jeg skal drive på å løpe ut til ruta for å belønne direkte der går det vekk mye tid i løping fram og tilbake(den biten av arbeidet får bikkja ta seg av) Vet at det er mange som mener at en dobbelforsterkning i ruta (både klikk og primær forsterker) er viktig, men jeg tror det er overdrevet, fokus bør være på timingen av klikket.
Det samme gjelder apportering med dirigering. Når jeg jobber med selve dirigeringen (uten apport) belønner jeg også inne hos meg og ikke ute ved musematten.
En annen fordel man får ved å belønne inne hos fører i overnevnte øvelser er man får "tjuvtrent" litt på neste delmoment, nemlig det å komme inn til fører i full guffe.

Når jeg jobber med delmomentet "ut til kon" tenker jeg litt annderledes. Her skal jo hunden ikke inn til oss, men videre ut etterpå (i elite i allefall). På dette delmomentet bruker jeg gjerne å kaste en ball/kong ut. For at det skal bli flyt i treningen her, er det viktig at hunden returnerer med leiken eller at vi leiker oss inn til utgangspunktet og er klar for en ny rep så snart vi er ferdige. Pass på at hunden er stilt opp i rett retning i det du fjerner leiken/ gir siste godbit.
Det sier seg selv at høy effektivitet ikke må gå på bekostning av høy kvalitet på belønningen.

Ellers bør man selvsagt se til at alt man trenger av treningsutstyr finnes i nærheten slik at man ikke må løpe rundt og lete opp ting når man først har begynt.
Legg alt du trenger fram før du begynner og bruk pauser til å sette opp hinder, ruta osv.
Har du bruk for medhjelpere er det viktig at de får klare instrukser om hva de skal gjøre
og hvordan de skal oppføre seg.

Nå håper jeg det ikke høres ut som om jeg synes hundetrening er noe som bør gjøres unna på fortes mulig tid, men mange av oss har en hektisk hverdag hvor man skal prioritere både jobb, turgåing og familie. Ved å trene effektivt kan man faktisk få tid til å trene litt mer hver dag og fremdeles ha det like gøy!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har egentlig ikke noen smart kommentar, du er veldig mye mer viderekommen enn meg på dette området :-) Men siden du er min gamle brevvenninne fra barndommen, så må jeg jo gi lyd fra meg. Ble du nysgjerrig nå?

Marianne sa...

Ja, nå ble jeg nyskjerrig.......
Husker jeg hadde noen heste-brevvenninner, er du en av dem kanskje?

Anonym sa...

Det var hest det gikk i på den tiden ja :-) Jamby het hesten over alle hester... Nå har jeg ikke sittet på en hest på maaange år, siste 15 år har det bare vært hunder - og etterhvert mann og barn og konstant tidsklemme... Siste året har jeg begynt å lære meg klikkertrening, hos Fanny og Thomas. Kjempegøy :-)

Marianne sa...

Morsomt, husker deg nå ja:) Jeg har også droppet ridningen til fordel for hunder - nå går det i hundetrening 24/7!!!