onsdag, januar 31, 2007

Apportering med dirigering

I dag var planen å ha hovedfokus på apportering med dirigering.
Er et par uker siden vi har kjørt denne øvelsen så jeg begynte med å repeterte selve dirigeringen ut til musematte. Har da to musematter liggende med ca 10m mellom. Setter fra meg Kera ved konen med fronten mot meg og dirigerer henne til musematten hvor det blir klikk og belønning inne hos meg. Måten jeg lærte dette inn på var å la henne løpe frivillig ut til musematte fra etter hvert større avstand og la først på handsignalet senere når jeg hadde adferden inne.
I dag kjørte jeg 5 reps til høyre og 5 reps til venstre og så en økt hvor jeg sendte henne til tilfeldig valgt sider- knallbra fart og ikke en feil !!
Byttet så ut musemattene med 3 apporter. Repeterte et par innganger med apporten, så et direkte opptak av apporten før jeg dirigerte henne fra konen.Kjørte en gang til hver side med max belønning inne hos meg.Tilslutt kjørte vi hele øvelsen et par ganger.Var ikke helt fornøyd med farten ut til kon, men lot det passere under tvil siden vi hadde holdt på en stund. Får heller se litt på det delmomenet senere. Alt i alt veldig fornøy.

Resten av treningen kjørte jeg gjennom et par av de øvelsene som er ferdig innlærte men ikke nødvendigvis konkurranseklare ennå.
manekengen bare venter jeg på at hun skal begynne å teste snart og på innkalling med stå og dekk fikk jeg jammen santen noen flotte dekker istedet for stå....og jeg som skrøt slik av den øvelsen for noen dager siden:)
Testefasen kommer stadig igjen på denne øvelsen, sikkert fordi den er så pass energikrevende. Jeg måtte faktisk avbryte henne tre ganger før hun skiftet taktikk, men da satt den perfekt! Vi får se neste gang om hun forsøker seg igjen ....
Fikk også tid til en fellesdekk, fellessitt og avstandskomandering før jeg gav meg.
Bra treningsøkt:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Marianne!

Interessant å lese åssen du har lært inn apportering med dirigering. Det er en øvelse jeg kvier meg får å begynne med. Samme med neseprøve. Blir kjempespennende å følge med på dere i eliten. Har du sett for deg et stevne du skal starte i eller?
Klem fra Simone!:)

Anonym sa...

Hei Marianne!
Så gøy å følge med i bloggen din. Det er knallbra at du skriver så detaljert.
Klem fra Elin:o)