tirsdag, februar 27, 2007

Trening på litt forskjellig

De to siste dagene har vi trent på litt forskjellige ting.
Hadde planlagt å kjøre litt luktdiskriminering utendørs på forskjellig underlag ( grus, brostein og snø) og det funket bra!

Ellers er det lenge siden jeg har jobbet noe med bli-øvelsene.
Dette er forholdsvis enkle øvelser for en 35kgs rottweiler, hun er ganske fornøyd med å bare bli der hun er:)
Men vi har jobbet utrolig grundig med dette tidligere. Fokus har alltid vært på høy frekvens, gradvis økning av kriteriene(feilprosent tilnærmet lik null) og rett stressnivå.
Fellesdekken blir belønnet med en håndfull godbiter, enten får hun "nafse" de ut av hånden min, eller enda bedre, ligge oppå meg og måtte jobbe litt for å finne godbitene. Det er ikke slik at man er nødt til å belønne med ball eller annen action for å ha høy forsterkningskvalitet.
Jeg ville ikke valgt å belønne dekken med noe som oppfordrer til aktivitet. Jeg vil at hun skal ligge rolig og vente til jeg kommer tilbake og få belønningen på stedet, ikke ligge spent og lure på når hun kan få løpe avgårde.
Kera har aldri reist seg fra en fellesdekk på konkurranse, ei heller på trening på så lenge jeg kan huske.

Sist i dag hadde vi en økt med avstandskommanderingen. Øvelsen er nesten i boks, men jeg må finpusse litt på sitt fra stå momentet, her har hun en liten tendens til å trekke noen cm fram. Legger jeg en planke foran henne eller setter henne i bånd forsvinner dette automatisk.Etter noen frivillige reps kan jeg fjerne denne hjelpen og adferden er mye bedre. Men med jevne mellomrom må jeg gå tilbake å fikse på dette igjen, her har jeg ikke gjort godt nok grunnarbeid:(

Og så glemte jeg nesten å fortelle at vi kjørte en direkte rep med manekengen idag -ingen testing :D

Ingen kommentarer: