torsdag, februar 22, 2007

Fokus på fart!

I går var vi på Fjordhestgården og trente med Gloppen Hundeklubb. Dårlig oppmøte igjen, vi var kun tre stykker og hadde derfor god plass i ridehallen.

Jeg begynte med å kjøre noen innkallinger med stå og dekk. Satt opp kjegler og gjorde avstandene en del lenger enn det er på konkurranse.Vanligvis får hun jo stå kommandoen etter ca 10m, men nå var hun nødt å holde farten oppe i allefall 15 m før kommando og det gikk strålende. Av 4 reps stod 3 til 10!
Skal jeg forbedre noen på denne øvelsen blir det å få enda raskere ståer. Hun har svært eksplosive starter og holder full fart, så det tar naturligvis noen skritt før hun får stoppet opp. I det nye regelementet for eliteklassen står det at dette skal taes hensyn til og jeg foretrekker iallefall full fart framfor alternativt lavere fart og raskere stopper. Men helst vil jeg jo ha både full guffe og bråe stopper:)

Det neste jeg gjorde var å sette opp to ruter og vekslet mellom å sende henne til venstre og høyre fra kon. Vil gjøre henne enda sikrere på å følge mine dirigeringer og det fungerte utmerket. La også på første ledd ut til kon og så til ruta, uten problem. Siste ledd hvor hun blir liggende + innkallingen er jo likt klasse 3, så det skal være i boks. Vil kjøre en del mer på de to første leddene før jeg setter alt sammen.

Tilslutt jobbet jeg litt med delmomentene på apportering med dirigering og avsluttet med å baklengskjedet hele øvelsen. Funket bra, men tror jeg skal finpusse enda litt mer på dirigeringen før jeg er fornøyd.

Alt i alt føler jeg meg bra i rute med øvelsene, det er tross alt 2 måneder til vi skal i ringen. Men vi har fremdeles mye arbeid igjen på fri ved foten og ikke minst konkurransetrening med forstyrrelser.

1 kommentar:

Merete Andersen Huser sa...

Takk for hyggelig hilsen i min blogg og gratulere med god trening av Kera! Jeg husker godt når vi trente apport av mobiltlf. når-den-ringer, det virker som en hel evighet siden! Jeg driver ikke med konkurranselydighet, liker bedre kreativ lydighet :o) men jeg synes det er gøy å titte innom bloggen din i ny og ne. Det du skriver bringer fram gode minner og tanker. Takk!