torsdag, mars 13, 2008

To treningsøkter

I dag har vi hatt to treningsøkter, en på formiddagen i nydelig vår vær og en på kveldstid på stuengulvet.
Hovedfokus på formiddagsøkta var Ruta. Hadde bestemt meg for først å kjøre gjennom alle delmomenten og så baklengskjede alt sammen. Begynte med noen reps på ut til kon fra utgangstilling. Ble litt krøll i begynnelsen da Kera fokuserte mest på ruta jeg allerede hadde satt ut og la i vei i feil retning. Måtte vise henne kjeglen før hun forstod at det var dette vi holdt på med( det var dette med å følge med utover da.............) og da var både retning og fart bra.
Etterpå stilte jeg henne ved kon og kjørte direkte til ruta + dekk, jeg stod på konkurransemessig avstand. Flott fart til ruta og perfekte dekk i midten(uten musematte, men det var tilfeldigvis noe kvitmaling på asfalten som jeg tror hun brukte som target)
Tilslutt kjørte vi tre reps på innkallingen fra ruta. Dette er det enkleste delmomente for oss, Kera ligger helt i ro i ruta og har eksplosiv fart inn til meg.
Etter en liten pause baklengskjedet jeg alt sammen. Kera utførte alle momentene riktig, men eksplosiviteten gikk betraktelig ned mot slutten. Hadde nok brent endel krutt og tatt for mange reps på delmomentene i starten. Blir gang på gang påminnet om at jeg ikke har en hund som har ubegrenset med fart og intensitet i seg.

Fikk også tatt en baklengskjeding av manekengen som jeg var godt fornøyd med. Som alltid er problemet her at hun blir for ivrig mot slutten og tjuvstarter på holdten, men idag hadde vi akkurat rett pavlov for denne øvelsen.
Tilslutt kjørte jeg noen reps på inn i ruta + dekk på kort avstand uten target.

På kveldsøkta brukte vi tørrforrasjonen som belønning ( kan ikke huske sist Kera fikk gratis mat i en skål) Tok en kjapp økt på luktdiskrimineringen som er veldig stabil og fin, brukte berørte pinner og kun 5 sekunders håndtering av meg- ingen feil! Kjørte rett i direkte belønning i det hun plukket opp rett pinne. Etterpå ble det en liten gjennomkjøring av avlevering og innkomster uten omgrep som også funket fint.

De siste tørrforkulene ble brukt til å kjøre noen avstandsforandringer som jeg begynner å bli veldig fornøyd med; bakbeina holder seg plantet på samme sted, hun kan vente opp til 10 sec mellom forandringene på kommando og vi kan også kjøre 10-15 forandringer før belønning.

Alt i alt en bra dag for hundetrening:)

1 kommentar:

Håkon Groven sa...

Det du sier om avstandsdirigeringa høres veldig bra ut!

Kjennes ut som vi har veldig langt igjen dit :)