tirsdag, mars 25, 2008

Hva skjer med farten?


Hvis du lar være å belønne en innkalling - får du bedre fart på neste rep?
Hvis du lar være å belønne innkalling nr en og to - får du bedre fart på tredje rep?
Hvis du belønnner første innkalling - får du da bedre fart på neste innkalling?
Hvis du belønner første og andre innkalling - får du da bedre fart på tredje innkalling?


Leste dette på Håkons blogg i dag og måtte innse at jeg faktisk ikke var sikker på hvordan Keras fart påvirkes av belønning / ikke belønning- dette måtte selvsagt prøves ut!

Kjørte først en innkalling ( med stå og dekk) uten å belønne. Innkallingen var bra, med god fart og raske momenter. Innkalling nr 2, som heller ikke ble belønnet, var dårligere enn den første. Farten før ståen var mer avventende, på resten av øvelsen var den bra. Innkalling nr 3 var dagens beste, eksplosiv start og lynraske moment! Denne ble selvsagt belønnet!

Etter dette kjørte jeg 5 innkallinger på rad hvor alle ble belønnet. Forsøkte også å variere type belønning for å se om de gav noe effekt på farten.( Godbiter + lek, kun godbiter, kun drakamp, kattemat hos meg, kattemat i godbitskål bak Kera) Alle innkallingene ble utført med god fart og raske momenter, mer eller mindre som innkalling nr 1.

Konklusjon : Innkalling nr 1 og nr 8 var nærmest identisk angående fart og intensitet. Innkalling nr 2 var dårligst, innkalling nr 3 var best. De andre kunne ikke skilles selv om belønningen ble variert ( alle ble belønnet med høy kvalitet) Svarene på Håkons spørsmål blir derfor Nei, Ja, Nei, Nei. Men det er nok viktig å huske på at Kera har i utgansgpunktet veldig bra fart på innkallingene. Hadde farten vært dårlig ville jeg forventet en bedring i farten etter belønning.

Det som jeg lærte av dagens økt er at Kera faktisk kan utføre 8 innkallinger på rad uten å miste fart og intensitet ( tyder på godt baklengskjedet øvelse som er flytende) og at det å kjøre med variabel forsterkning kan gi økt intensitet.

Variabel forsterkning er noe jeg bruker lite i min daglige trening. Øvelser som tilfredstiller mine kriterier blir belønnet, alt annet blir feilet og hun må forsøke det samme på nytt. Først når vi nærmere oss konkurranse kjører jeg innimellom noen øvelser uten å belønne eller baklengskjeder med andre øvelser som blir belønnet.



1 kommentar:

Anonym sa...

Lest gjennom både Morten, Thomas og din blogg nå - som perler på en snor :) jeg har litt variabel innkallingskvalitet på min og jeg belønner for det aller meste. Tror jeg må ut å ta en test i morgen slik som du har gjort, kan være jeg belønner litt ofte (om det er mulig da) eller ikke helt klarer å formidle hva jeg forsterker.

Elin