mandag, mars 17, 2008

Problematiske høyrevendinger

Fri ved foten er en øvelse som jeg aldri blir helt fornøyd med. Det er så mange små detaljer som alltid kan gjøres bedre, mer presist eller med større intensitet.
En del ting synes jeg vi har gjort bra framskritt på, feks venstre vendingene og det å holde riktig posisjon og fokus selv under lange strekker ( mer enn 250 skritt)
Andre ting føler jeg vi aldri får bra nok uansett hvor mye vi terper. Et stadig tilbakevendende problem er høyrevendingene, både på stedet og helt om og holdt. Jeg synes ikke de er tighte nok, rompa slenger alt for ofte litt ut, spesielt når hun blir ivrig og /eller belønningsfrekvensen er lav.
Det jeg har gjort for å fikse på dette er selvfølgelig flere ting:
  • Kjøre mange repetisjoner på rad og kun belønne de som er tighte nok
  • Belønne "utvendig"
  • Være nøye med mitt kroppspråk slik at jeg ikke vrir meg for å "rette henne opp"
  • Jobbe med godbiter i venstrehånden, type DZ /omvendtlokking
  • Konsentrere meg om mitt fotarbeid slik at dette blir forutsigbart

Mye av dette løser problemene der og da, men vi får liksom ikke noen varig endring og pr def har det jo derfor heller ikke skjedd noen læring!

Tips mottas med takk!

1 kommentar:

Håkon Groven sa...

Ang. høyrevendingene

Hva med å tenke "overtrening"?

For eksempel:

- I stedet for å ta en helomvending så ta en 360-graders piruett

- I stedet for å ta en høyrevending så ta en høyrevending med en to-skritts-forflytning til høyre midt i vendinga

- Gå slalom med overdrevne svinger slik at kera må "kjempe" for å holde bakparten der den skal være både i høyre- og venstresvingene

En annen ting som jeg synes har gitt god effekt er å fortsette å gå etter at belønninga er levert. Dvs. ikke senke tempoet eller vent mens hunden spiser godbiten. Fortsett å gå slik at hunden må stresse ned godbiten for å ikke bli "hekta av".