tirsdag, mars 18, 2008

Testing, testing

I dag var planen å teste ut ståa på et par øvelser. Har i flere månder nå stort sett jobbet med delmomenter og baklengskjeding og i dag var tiden kommet for å kjøre øvelsene rett på.

Begynte med manekengen. Det første som skjedde var at vi fikk piping før sitt kommandoen. Jeg avbrøt og startet på nytt, med det resultat at hun lå alt for langt framme før dekken. Avbrøt igjen og denne gangen tjuvstartet hun på holdten!! Først på fjerde førsøket utførte hun øvelsen etter mine kriterier.

Neste øvelse var innkallingen. Her fikk jeg først alt for dårlig fart og etterpå dekk istedet for stå. Men etter å ha feilet henne to ganger fikk jeg den flotteste innkallingen jeg har sett på lenge - perfekt!

Siste øvelsen jeg tok en gjennomkjøring på var ruta. Og selvfølgelig fikk vi masse testing her også; dekk ved kon, frivillig dekk i ruta, løpe til ruta istedet for kon osv, osv. Men ved kun å feile henne og starte på nytt, ble det veldig bra til slutt.

Tok en pause og kjørte alle tre øvelsene på nytt, også denne gangen med diverse testinger, men heldigvis gav hun seg fortere denne gangen. Siste økten kjørte jeg kun ruta igjen og fikk tilslutt noen riktige bra repetisjoner.

Selv om det ble "den store teste dagen" var det likevel mange lyspunkter.
  • Det å feile henne gjør at hun faktisk skjerper seg og utfører øvelsen bedre etterpå.
  • Selv etter å ha feilet henne minst 5 ganger på rad på f.eks ruta beholdt hun farten og jobbet like energisk.
  • Jeg kunne kjøre mange reps på både ruta og innkallingen uten at hun mistet farten( kanskje jeg må trekke tilbake påstanden om at jeg har en hund som ikke er bygget for fart og intensitet)
  • Det å ha vært gjennom en slik teste fase betyr at øvelsene nå vil bli stabile og sikre, hun har faktisk lært at hun må utføre adferdene korrekt for å få belønning.
  • Jeg har lært at jeg faktisk kan feile henne og holde fast på mine kriterier uten å stadig måtte gå tilbake til delmomentstrening. Å ha is i magen og faktisk feile henne 5-6 ganger på rad er ikke ofte jeg gjør!
  • I tilegg hadde vi faktisk en kjempe morsom treningsøkt( måtte le høyt flere ganger) for maken til fanstasifull testing har jeg ikke vært utefor, hun testet på alt hun kunne teste samtidig som hun likevel fortsatte å jobbe knallbra.
Jeg føler faktisk at i dag har vi tatt et stort steg videre på veien mot stabile og perfekte eliteøvelser!

1 kommentar:

Simen sa...

Dyktig hundetrener som har lært hunden til alt dette! =D