fredag, mars 07, 2008

Lønn for strevet

I dag har vi kun jobbet med apportering med dirigering. Dette er en øvelse som jeg har brukt lang tid på og virkelig vært pirkete med detaljene, og nå ser det endelig ut som jeg har fått lønn for strevet! I dag baklengskjedet jeg hele øvelsen og den satt som et skudd. Herlig når man får bekreftet at god trening faktisk gir resultater.

De delmomentene jeg har fokusert mest på i det siste er selve dirigeringen ut til apportene fra kon + innkomst og avlevering. Hvis det var noe som kunne trukket ned i dag var det nok farten ut til kon, skulle gjerne hatt enda mer eksplosivitet der, men må vel bare innse at jeg ikke har en fyrig bc.

Et moment i denne øvelsen som jeg akkurat har begynt å trene på er det å sitte i utgangstilling å se ut / følge med på utleggingen av apportene. Etter å ha brukt de siste 4 årene på å lære henne å holde full fokus på meg i utgangstilling uansett hva som foregår rundt oss, var det vanskelig å skulle få fram det helt motsatte. Fant ut at jeg måtte gjøre settingen litt anderledes, så nå holder hun full fokus på meg når jeg står i utgangstilling men følger med framover når jeg holder henne lett i halsbåndet i utgangstilling. Om jeg skal fade vekk holdingen og erstatte det med en muntlig kommando får vi se på etterhvert, det viktigste er iallefall at adferden er der.

1 kommentar:

Elin sa...

Så gøy at det funker! Dere er knallflinke!!!:o)