tirsdag, mars 04, 2008

Alene på fellestrening

I dag har det vært snøkaos her på nordvestlandet med blandt annet fire bilulykker i Gloppen iløpet av dagen. Da jeg kjørte oppover til Fjordhestgården i tett snøføyk regnet jeg med at vi ikke ble mange, men at jeg ble helt alene hadde jeg ikke trodd!
Fellesdekk, fri ved foten med kommandant og forstyrrelser ble derfor vanskelig å få gjennomført.
Siden jeg hadde hele ridehallen alene benyttet jeg annledningen til å sette opp to ruter med innganger fra både høyre og venstre slik at jeg hadde 4 forskjellige alternativer. Kjørte kun fra kjegle og 15-20 m til ruta + dekk. Hovedfokus her var det å kunne dirigere henne ut til rett rute med kun en rep i hver retning. Et par ganger løp hun feil ( til ruta hun nettopp hadde vært i) men ganske snart ble hun mer obs på mine dirigeringer. Etter to runder med dette oppsettet satt jeg rutene opp i motsatte hjørner og da funket alt perfekt, hun løp direkte til rett rute hver gang.
Både når det gjelder ruta og apportering med dirigering er dette med å klare øvelsen på første forsøk noe man må jobbe mye med. Å løpe gjenntatte ganger til samme rute/apport er ikke så vanskelig. Siden dirigeringen var hovedfokus her idag hadde jeg musematten i midten av ruta.
På slutten av økten ( etter at vi hadde brent av det meste av kruttet) kjørte vi inn i ruta på kort avstand hvor musematten ble flyttet lenger bak og tilslutt ut av ruta.Så lenge hun holder linjen rett gjennom ruta får hun dekk kommandoen på midten.

Ingen kommentarer: