torsdag, mars 29, 2007

Problemer med dirigeringen

I dag var hovedopplegget mitt å få orden på dirigeringen. La vekk apportene og gikk tilbake til å dirigere fra kon til 2 utlagte musematter. Etter å ha lagt på mellom 80-100% de siste ukene er jeg nå plutselig nede på 50-60 %, hva har skjedd her egentlig ??? I dag virket det nesten som hun bare tippet hvilken vei hun skulle løpe og tilfeldigvis ble det riktig halvparten av gangene.
Skal forsøke igjen i morgen, men hvis det er like håpløst da, er det bare en ting å gjøre: gå tilbake til frivillig adferd og legge håndsignalet på igjen.
Jeg har valgt å kun bruke håndsignal + kommandoen"apport" Så lenge jeg har musemattene ute og ikke apportene sier jeg bare jA( med trykk på Aen som i Apport)
Problemet er jo kanskje at den muntlige kommandoen blir lik for begge sidene, men jeg trodde rett og slett at håndsignalet var så tydelig at det ikke skulle by på noe problem. Jeg bør kanskje vurdere å bruke en høyre/venstre kommando i tilegg for å gjøre forskjellen enda større, men kan ikke skjønne helt at problemet ligger der??
Noen som har noen tanker om dette?

Ellers fikk vi tatt en gjennomkjøring på manekengen og avstandskommanderingen. Sistnevnte var overaskende bra:) Fikk også kjørt litt fri ved foten som ikke var så allerverst.

1 kommentar:

Elin sa...

Hvordan bruker du kroppen din når du dirigerer? Det kan kanskje ha en sammenheng? Hva med å vise tydelig med kroppen hvilken vei du sier i begynnelsen, og så trappe ned på den hjelpen ganske kjapt?