fredag, mars 02, 2007

Fredagstrening

I dag hadde jeg en treningsøkt som jeg var godt fornøyd med.
Startet med å baklengskjede hele innkallingen. Kjørte først 3 innkallinger fra frivillig dekk ca 10m unna. La så på neste ledd med innkalling fra stå + siste ledd. Tilslutt kjørte jeg hele øvelsen og Kera var kjempedyktig, rask i reaksjonen og med god fart.
Det er svært sjeldent at jeg belønner direkte etter delmomenten. Enten kjører jeg hele øvelsen direkte eller så baklengskjeder jeg den som beskrevet over. Ved alltid å kun belønne etter siste ledd er Kera aldri i tvil om hvor /når belønningen kommer og hun blir veldig sikker på utførelsen. En forutsetning er selfølgelig at man har jobbet grundig og er fornøyd med delmomentene før man kjeder de sammen. Og hunden får selvfølgelig ikke fortsette mot siste ledd hvis den gjør feil.På denne måten blir jo faktisk de første leddene forsterket likevel og det er jo det som er det geniale med baklengskjeding!!!

Ellers tror jeg at jeg endelig er forbi testefasen på manekengen. Tok kun en repitisjon, men den var spot on. Og etter all denne terpingen på sitt momentet er det faktisk det som er blitt det beste nå:)

Jobbet også en del med avstandskommanderingen. Etter litt pirking på sitt/stå/sitt momentet ble det veldig bra, men jeg tror jeg må ta noen slike økter med frivillig adferd jevnlig.
Når jeg legger på kommando er hun flink til å vente og reagere veldig kjapt, men hun har altså en liten tendens til å vri seg litt fram på sitt/stå.

Vi avsluttet med en 250 skritts fri ved foten som var meget bra. Skal begynne å ta denne øvelsen mer mot slutten av øktene når hun er litt roligere, hun går så mye bedre og mer konsentrert da.

Ingen kommentarer: