torsdag, mars 22, 2007

Status rapport

Etter 10 dagers trening på de utvalgte delmomentene er jeg ganske fornøyd, vi har fått flyt på adferdene og Kera er blitt veldig sikker på hva hun skal gjøre.
De siste dagene har vi trent på litt andre ting, blant annet luktdiskrimineringen og fri ved foten.

Luktdiskrimineringen var bra, lå jevnt på 80% både når jeg hadde uberørte pinner og pinner berørt av andre. Av 15 reps hadde hun 3 feil, alle kommer når hun blir litt for ivrig og "slomsete" Bør tenke mer på stressnivået i denne øvelsen.

Fri ved foten var derimot katastrofal!! Hadde en elendig treningsøkt hvor Kera var for heit og gikk alt for langt fram. Etter alle disse dagene med fokus på fart og max belønning var det vanskelig å jobbe med utholdenhet, vi må nok tilbake til basic her desverre: få opp frekvensen og jobbe mer med posisjon.

I dag kjørte jeg gjennom de 5 første øvelsene i eliteprogrammet for å se hvordan de lå ann.
Fellesdekk og Fellessitt gikk bra. Det jeg må konse litt på framover er å få trinn 5 stimuluskontroll på dekken og oppsitten siden det nye reglementet innebærer at en og en hund skal dekkes/sittes.

Manekengen er blitt overraskende bra.Momentene sitter som støpt, problemet nå er bare at hun går dårlig fri ved foten imellom. Men det vil nok komme seg når jeg får jobbet mer med posisjonen generelt.

Innkallingen var også super. Øvelsen er veldig stabil og hun utfører den nærmest identisk gang på gang.Vi får bare håpe det er bra nok....
I morgen skal jeg få baklengskjedet ruta og apportering med dirigering før jeg reiser til Trondheim. Skal på Canis instruktørsamling og få litt motivasjon og inspirasjon, det trengs :)

Ingen kommentarer: