søndag, mars 04, 2007

Hvilken adferd i ruta?

I dag var planen å jobbe litt videre med ruta.
Treningsbanen var dekket av tung, våt snø som ikke akkurat gjorde det lett å løpe fort. Men hun holdt forholdsvis bra fart, så vi tok det som en " gjøre trening vanskelig-konkurranse enkelt" økt. ( når hun kan løpe så fort i tung, våt snø tenk på hvor fort det går på gress ;)

Ruta er en øvelse som jeg aldri ble helt fornøyd med da jeg jobbet med den i klasse 3.
Jeg jobbet både med target og fri shaping for å lære henne å finne midten.
Adferden i ruta ble aldri 100% stabil, det ble for mye variasjon, selvfølgelig forårsaket av dårlig timing og ubesluttsomhet på hva jeg egentlig var ute etter. Dette påvirket også farten ut til ruta.

Måten jeg har gjort det på nå er at jeg har droppet hele "vende opp i midten og stå"
For å gjøre det enklere for både meg og Kera dekker jeg henne direkte i det hun når midten. På dekk kommandoen snur hun "i luften" og dekker med fronten mot meg. Nå holder hun høyt tempo helt ut og er blitt mye sikrere på hva hun skal gjøre( løp helt til du hører dekk)
Er det noen som har noen argumenter mot å gjøre det på denne måten, vil jeg gjerne høre de!

1 kommentar:

Elin sa...

Det høres jo ut som om det fungerer veldig bra sånn som det er nå.