tirsdag, juli 28, 2009

Dagens trening

I dag har begge hundene fått kjørt seg på trening. Begynte ettermiddagen med å legge ut et spor til Kamp, ca 200m med godbiter i hvert 2.-4. fotspor + en liten boks kattemat i enden.Sporet gikk i skogen på fin mosebunn og hadde 2 vinkler.
Mens vi ventet på at sporet skulle bli klart fikk Kera en fri ved foten økt. Varmet opp med litt vendinger, utgangstillinger osv før jeg satt stoppeklokken på 4 min og la i veg. Det gikk veldig bra, topp intensitet og fokus hele tiden, men et par av vendingene på stedet ble noe skjeive + at jeg fikk litt lyd på 2 skritt bakover.
Så fikk Kamp en liten økt med følge etter bakover, han gikk med full kontakt og perfekt holdning, posisjon opp mot min venstre side.Har ikke strukket det lenger enn 8-10 skritt og kommer nok til å jobbe mer baklengs før jeg begynner å gå framover. Her er det viktig å skynde seg langsomt, fri ved foten er ingen øvelse jeg har hast med.
Med Kamp tilbake i bilen var det Kera sin tur til å få en skikkelig gjennomkjøring av endel eliteøvelser. I går terpet vi mye på ruta, så jeg var spent på å se om den satt idag- og det gjorde den! Kjørte så en innkalling med stå og dekk som jeg kun belønnet lovlig ( hoppe litt opp på meg) og så direkte over i ruta igjen som ble belønnet skikkelig. Deretter var det manekengen ( lovlig belønning) + innkallingen (lovlig belønning) før vi kjørte ruta og knall belønning. Etter en liten pause kjørte vi alle tre øvelsene rett på igjen konkurranselikt, kun belønning etter ruta. Dagens opptur: ruta var perfekt alle gangene! Dagens nedtur: gikk dårlig fri ved foten den første 1/4 delen av manekengen siste økten, feilet og startet på nytt og da ble det bra!
Da vi var kommet så langt var det akkurat gått en time og Kamp fikk gå sporet sitt.
Den siste tiden har vi gått flere spor i uken og Kamp har virkelig imponert meg med sin nøyaktige sporing. I dag ble det derimot litt rotete, noe som var min feil. Sporet gikk i en stor bue slik at slutten ( hvor kattematen lå) nok lå litt for nærmt starten. Han fikk kattematen "i nesen"og ble nok forstyrret av det, men gikk likevel store deler av sporet veldig bra.
Dagen ble avsluttet med at hundene fikk løpe løs i skogen og Kera gikk Kamps spor et par ganger og fikk spist opp de godbitene han hadde gått over:)

1 kommentar:

Linn Mago Isaksen sa...

God ide å bruke klokke under fri ved fot-treningen!