lørdag, juli 18, 2009

Tilbake i full trening

En fantastisk ferie er over og vi er tilbake i full trening.
Denne uken har Kamp gått 3 spor( skogsbunn, gress og grus) Sporene har vært fra 100-150m lange med godbiter i hvert 2. til 3. fotspor og kattemat i enden. Jeg er utrolig fornøyd med måten Kamp sporer, han går rolig og nøyaktig med lav nese hele tiden, han tar vinkler og sporopptak med letthet og er alltid sugen på å spore videre når vi er ferdig. Det er rett og slett veldig gøy å gå spor om dagen!
Ellers har vi trent en del apportering med forskjellige objekter ( tre, gummi, metall, plast) og det går veldig bra. Jobber med å få et godt, fast grep i front hvor jeg har litt drag i apporten bakover.
Har også brukt omvendtlokking/DZ for å kvalitetsikre et godt grep selv om han fristes med godbiter.
Vi har også jobbet en del med utgangstillingen hvor vi bruker kassemetoden for å få god bakpartskontroll. Her er jeg nok litt utålmodig og vi har ikke riktig fått den framgangen jeg hadde ønsket, men vi får bare fortsette så løsner det nok snart.

Med Kera er det blitt to lydighetsøkter siden vi kom hjem. Siden det var en stund siden sist baklengskjedet jeg mankengen, innkallingen, ruta og apporteringen på nytt. Alle delmomentene er på flyt og øvelsene ble skikkelig bra.I dag kjørte jeg øvelsene rett på konkurranselikt ( med belønning etter hver) og de funket fint på første forsøk. Det er selvfølgelig små ting som kunne vært enda mer presist eller utført med enda høyere intensitet, men jeg har prioritert sikkerhet og stabilitet, jeg vil ha en hund som virkelig kan øvelsene. Nå har vi et stevne om 3 uker så det blir fokus på konkurransetrening framover.

Ingen kommentarer: