mandag, juli 27, 2009

Ruta

Av alle eliteøvelsene er ruta den jeg liksom aldri har blitt helt fornøyd med. Føler at jeg alt for ofte må gå tilbake til å trene delmomenter, jobbe med farten, det å finne midten osv. Alle de andre eliteøvelsene er ferdige, hun kan utføre dem gang på gang uten at jeg må ta dem fra hverandre eller fikse hyppig på delmomentene.
Ruta problemene bunner i flere ting, For det første har jeg ikke alltid hatt et klart bilde av hvordan jeg har ville ha adferden i ruta. I starten fokuserte jeg på full fart gjennom ruta og direkte dekk på kommando når hun var i midten. Problemet her er jo at hun ikke lærte seg å finne midten selv og jeg syntes ofte det var vanskelig å stoppe henne på korrekt punkt. Fra 25 m er det ofte håpløst å se hvor langt innenfor strekene hun var. ( har elendig dybde syn!) Etter et par mislykkete konkurranser hvor denne øvelsen var problemet, gikk jeg tilbake til å shape inn ruta adferden og la på ståen idet hun vendte opp. Nå er adferden i ruta mer stabil og får hun ikke stå kommandoen( hvis hun vender opp for tidlig) søker hun dypere inn frivillig.
Et annet problem er at Kera har vanskelig for å orientere seg utover og få med seg hvor ruta står før hun løper til kon. Det er jo ikke lov å vise med noe slags håndsignal hvor ruta er før øvelsen starter, så jeg har forsøkt å legge inn en liten rutine med en kjapp vending til den siden hvor ruta er før øvelsen starter, men vet ikke helt om det vil funke ennå. På den annen side, hvis dirigeringen sitter, så burde jo det gi henne nok informasjon. Kanskje det er der problemet ligger?

Ingen kommentarer: