torsdag, oktober 30, 2008

Brukslydighet

Inspirert av Thomas blogg tenkte jeg det var på tide å ta fatt på litt brukslydighet. Mange av øvelsene har vi jo inne fra LP lydigheten, men fremadsendingen er noe vi aldri har trent på.
Jeg startet treningen innendørs med en Alley-Oop. Denne targeten har jeg brukt lite før og Kera har derfor ikke noe stress nivå forbundet med den. Hadde jeg f.eks lagt frem musematten ville hun straks gått i "full fart og høy intensitet" modus! Til fremadsendingen er det jo ønskelig at hunden skritter fram og det var ikke så helt enkelt å få til. Opptil 2-3 m gikk fint, men så snart avstanden til targeten ble mer en 4 m slo hun over i rask passgang/trav. Vi måtte jobbe mye mellom 3,5-4m før hun forstod at det var tempoet som var det avgjørende kriteriet!
Ikke minst var det viktig for meg å ha et rooooolig kroppspråk og dele ut belønningene på en roooolig måte, helt motsatt av hvordan jeg vanligvis jobber :)

Ellers var vi på fellestrening med Gloppen Hundeklubb i går. Greit å se at selv med 6 ukers lydighetspause sitter mange øvelser på første forsøk! Vi jobbet spesielt med forstyrrelser på apportering med dirigering. Ved å legge apportene på linje ut mot området der de andre drev med agility måtte hun virkelig konsentrere seg. På konkurranser har vi ofte feilet her da apportene nesten alltid blir lagt på den ringsiden hvor publikum sitter. Det er da ofte lett å bli forstyrret av bevegelser som skjer bakenfor ringen når apportene blir lagt ut + at det å løpe i full fart rett ut mot andre hunder blandt publikum er vanskelig. Her trenger vi mye forstyrrelses trening!

Ingen kommentarer: