søndag, oktober 05, 2008

Mer feltsøk og sportrening

Hele denne uken har vi gått spor og trent feltsøk nesten hver dag.
Feltsøk øktene er jeg svært fornøyd med. det ser ikke ut som Kera har det minste problem med å ta konseptet. Fram til nå har jeg kjørt en del økter hvor jeg setter henne fra meg på ca 50m og hun starter frivillig og må finne en skjult gjenstand på vei inn. Jeg har også kjørt noen økter hvor hun ser at jeg legger ut en gjenstand gradvis lenger ut i feltet og hvor hun må starte frivilllig fra utgangstilling. I dag tok vi også en liten økt i hagen hvor jeg baklengskjedet apportering av to gjenstander. Siden Kera har en veldig bra apport og er absolutt kjedeklok var dette bare barnemat for henne ;)
Sportreningen vår sliter jeg derimot litt mer med. Jeg er altfor utålmodig og legger stadig vekk for vanskelige spor med for lav forsterkningsfrekvens. Så lenge jeg legger pinner hver 15-20 m går Kera bra med lav nese, men blir det større avstand går tempoet opp, hun blir unøyaktig og begynner å se etter pinnene eller ta dem på overvær istedet! Jeg synes det er vanskelig å time min lineføring, spesielt når tempoet går opp og hun raser avgårde. På den positive siden er sporopptaket blitt veldig mye bedre.
Planen videre blir å gå flere enkle pinnespor med forholdsvis høy forsterkningsfrekvens, alternativt gå tilbake til godbitspor for å få tilbake mer nøyaktighet og lavere tempo. Det siste frister ikke så veldig siden det liksom blir et skritt tilbake og hun plukker jo pinner veldig bra hvis bare frekvensen er høy nok.

Ingen kommentarer: