onsdag, oktober 15, 2008

Feltsøk

I dag hadde vi den første feltssøk økten etter at Kera skadet seg i poten. Hun er heldigvis i fin form nå, selv om det merkes godt på henne at det har blitt smått med tur siste 10 dagene.
Da vi kom ut til feltet ble iallefall Kera helt giret, det var tydelig at hun gledet seg til å jobbe litt skikkelig igjen! Feltet jeg tråkket opp var en korridor på ca 10 X 50 m utpå en stor eng med høyt gress og småbusker. Jeg brukte bare en gjenstand, en gammel mobil tlf.

Startet med noen enkle innkomster og avlevering av gjenstanden i utgangstilling.
Satt så fra meg Kera på vel 50 m og slapp gjenstanden synlig på vei inn igjen. Første gang bare galloperte hun direkte inn til meg, men da hun pent måtte ut igjen og forsøke en gang til, plukket hun gjenstanden på vei inn. Etterhvert gjemte jeg gjenstanden litt og varierte hvor nært jeg slapp den slik at hun måtte sette på nesa for å finne den.

Neste fase var å starte frivillig fra utgangstilling. La først gjenstanden bare noen meter ut og helt synlig, men ganske raskt kunne jeg legge den lenger ut og mer skjult. De gangene hun ikke fant gjenstanden med en gang jobbet hun veldig bra videre ( stort sett) innenfor feltet, selv om det kanskje ikke var noe spesielt systematisk søk. Et par ganger returnerte hun til meg i utgangstilling når hun ikke fant noe, men så lenge jeg bare stod i ro startet hun frivillig på nytt igjen. Skal forsøke å få tatt noen økter med feltsøk hver uke, så skal nok dette bli en riktig bra øvelse etterhvert!

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Leser om sportreninga/ feltsøkstreninga di med stor glede. Vi har alt brukt nokre av ideane på eit par hundar som sleit med det å forstå ka dei skulle gjere i feltet. Og det funka det!