fredag, mai 30, 2008

Stå + Dekk i ruta

Tidligere har jeg kun hatt direkte dekk i ruta, men etter råd fra flere( blandt annet Håkon og Morten) har jeg nå lagt inn en Stå i tilegg. Har ikke følt at jeg har hatt behov for denne ekstra kommandoen før, Kera reagerer lynraskt på dekken og timer jeg kommandoen rett havner hun som oftest midt i ruta. Synes det ser stiligere ut med en hund i full galopp som bare smeller ned i dekk på kommando. Men så var det dette her med trening vs konkurranse og ikke minst at det svir skikkelig med nullere i eliten. (og sånn jeg har lagt det opp blir det ofte null eller 10)

I dag har jeg lagt på den ekstra kommandoen og så langt ser det ikke ut som det skal by på noen store problem. Begynte først med baklengskjeding av dekk + stå + musematte på nært hold før jeg satt opp ruta og kjørte det hele fra kon. Et par ganger la hun seg på stå kommandoen, men vi var nok greit rundt 80%.

Men grunnen til at jeg har lagt på ståen er jo at jeg skal kunne dirigere henne videre hvis jeg stopper henne for tidlig/seint. Har man først dekket hunden er jo løpet liksom kjørt.....
Mitt problem nå blir jo at når jeg sier stå og det ikke kommer noen dekk kommando så blir jo bare Kera stående helt i ro ( i alle andre sammenhenger skal jo hun stå helt i ro til det kommer ny kommando) Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe dette med videre dirigering ann.Skal jeg lære henne høyre/venstre/fram/bak eller skal hun selv søke inn hvis det ikke kommer noen dekk kommando etter f.eks 3 sek. Liker egentlig ikke å bruke tid på å trene på hva jeg skal gjøre hvis ting blir FEIL, vil heller bruke tid på å gjøre henne skikkelig sikker på hvordan øvelsen SKAL utføres.
Nå til helgen skal jeg på kurs i Oslo sammen med masse kompetente hundefolk, kanskje jeg kan får noen gode innspill og tips da!

1 kommentar:

Håkon Groven sa...

Ang.dirigering etter stå: Foreløbig har jeg to dirigeringskommandoer hvis jeg stå'er han utenfor, og det er enten "ruta" eller "Tam".

"Tam" bruker jeg dersom han er rett bak - han vil da løpe rett mot meg (og får ny "stå" når han er innafor).

"Ruta" vil jeg bruke i tilfeller der han er utenfor, men ikke bak :)

Hvis denne taktikken skal bli god, må jeg være flink til å trene ruta fra alle slags vinkler (og avstander) og ikke bare fra kon (men det bør jeg jo uansett).

Jeg tester av og til dette på trening, men jeg har foreløbig ikke trena bevisst på dirigering.

Ang. det du sier om å trene på ting som blir feil: Jeg tror det er fornuftig å gi hunden dobbeltkommandoer på trening av og til, siden vi har behov for dette i konkurranser (men i loggen føres en null : ).