mandag, mai 26, 2008

Analysering og videre planlegging

Har selvfølgelig brukt litt tid i dag på å tenke gjennom hva som gikk feil i helgen. Nå skal man selvfølgelig ikke analysere ting ihjel, men det er viktig å lære av sine feil......



Ting som ikke var bra


  • Ut til kon - på både ruta og apporteringen var denne elendig. De siste ukene/månedene har denne adferden kun blitt belønnet med å få fortsette videre i øvelsen, dette er helt tydelig ikke bra nok forsterkningskvalitet over tid! Nå blir det å plukke ting fra hverandre, få opp forsterkningsfrekvensen og så baklengskjede på nytt.

  • Dekk i ruta- her var det jeg som feilet, jeg må bli flinkere å beregne når kommandoen skal komme i forhold til farten. Et annet spørsmål er om jeg bør legge på en stå kommando før dekken, men jeg tror ikke det vil hjelpe meg. Jeg har ikke trent inn noen måte å dirigere henne nærmere midten på når hun først har stoppet, fokus har ikke vært å trene på hva vi skal gjøre hvis vi feiler. Mitt fokus har vært full fart inn og direkte dekk i midten.Tanken bak er at jo enklere for henne, jo fortere får vi sikkerhet i øvelsen og flyt. Usikkerhet på hva som egentlig skal skje i ruta tror jeg vil gå ut over farten.

  • Lav intensitet og fart utover i programmet- vi er ikke gode på lovlige belønninger i ringen. Itilegg hadde jeg ikke bra nok godbiter med meg på oppvarmingen, det nystekte svinekjøttet som jeg trodde skulle gi henne et skikkelig kick var muligens både tørt og smakløst, hun var iallefall ikke spesielt imponert. Mer gjennomført DZ/avstandsbelønning i konkurranse sammenheng vil også være med på å øke forsterkningskvaliteten.

  • Forstyrrelsene påvirker henne for mye- enkelt og greit må vi trene mer med forstyrrelser! Ikke minst blir også jeg påvirket av forstyrrelsene, er hele tiden smånervøs for at hun skal stikke ut av ringen og "gå i strupen" på småhundene som tripper rundt og bjeffer hysteriskt.

Ting som jeg er fornøyd med



  • Bra fellesøvelser-hun får 10 på begge og er veldig stabil og fin. Skal jeg finpusse på noe her blir det en kjappere neddekk og at hun legger seg med hodet flatt med en gang. Dette gjør hun på trening, men i konkurranse sammenheng faller hun ofte tilbake til gammelt mønster med hodet hevet.

  • Hun kan de fleste øvelsene godt- selv på en dårlig dag med lite intensitet får vi jevnt over 8 ere.

  • Jeg var ikke overnervøs- føler at jeg har bra kontroll på nervene så snart vi får startet på programmet, har ikke lenger så mye å bevise og føler meg tryggere i ringen.

4 kommentarer:

Håkon Groven sa...

Jeg synes dere gjorde en veldig bra figur, så det at du er misfornøyd sier mest om hvor bra dette begynner å bli!

At Kera er prega av forstyrrelsene klarte jeg nesten ikke å se, men hvis det er tilfelle så synes jeg ikke det er det minste rart. Høye kriterier enkelt og greit.

Jeg har en kommentar (husker ikke om jeg kommenterte det til deg der). Jeg synes du skal lære Kera å sitte med fokus utover på de øvelsene der ho skal ut bort fra deg (både apporteringsøvelsene og ruta). Dette er sikkert smak og behag, men jeg synes i alle fall det er best slik (på disse øvelsene gir jeg kommando mens Tam sitter og ser dit han skal).

Men bevares! Dette begynner å se veldig bra ut. Selv på en, etter din mening, dårlig dag!

Marianne sa...

Takk for tips ang det å se utover, det er absolutt et problem at hun ikke får med seg helt hvor hun skal når hun har full fokus på meg i utgangstilling.Heretter blir det å gi kommando når hun ser fram:)
Kjekt at dere stakk innom!

Anonym sa...

Du har full kontroll på hva som trengs å trene på, virker det som :-) Håper vi får trent litt LP i Oslo i løpet av helga. Lenge siden vi har sett Kera nå.

Interessant problemstilling om man bør ha "sikkerhetsdirigering" eller ikke på ruta. Jeg anbefaler at man har det. Det kan sannsynligvis spare deg for flere nuller i løpet av en lang karriere, og nuller er dyre i eliteklassen.

Hvis dette stort sett trenes separat er det liten fare for at det går utover farten. Når du har trent inn dirigeringen separat kan du f.eks. ha som regel at hvis du "redder" øvelsen med dirigering en gang (på trening eller konkurranse), må hunden de neste 9 gangene finne ruta korrekt direkte, ellers avbryter du.

Når er neste konkurranse?

Marianne sa...

Kera blir desverre ikke med til Oslo,det blir flytur denne gangen. Synd, for jeg hadde absolutt hatt behov for noen tilbakemeldinger på treningen min :) Neste konkurranse er om en måned.