mandag, mai 19, 2008

Rusk i maskineriet.....

De siste treningene har jeg ikke vært helt fornøyd, har fått litt mer testing enn det som er sundt sånn en liten uke før konkurranse. Før helgen hadde jeg elendig fart på så og si alle øvelsene, men istedet for å trene mer tok jeg heller 2 dager fri. I dag var farten tilbake igjen, men hun testet både på apportering med dirigering og ruta. Hovedsakelig var det tjuvstarter, forsøk på å løpe rett forbi kon og frivillige dekker i ruta. Så hva gjør man da ? Får panikk, splitter øvelsene opp igjen og nitrener siste dagene ?? Det var nok det jeg ville ha gjort før, men denne gang har jeg bare tenkt å holde meg til planen. Kommer til å kjøre øvelsene rett på igjen og bare feile hver gang hun tester. Med litt is i magen, stor tro på at hun faktisk kan øvelsene og høy belønningskvalitet, tror jeg vi skal komme i mål. Og går det til h......, så er vi i allefall en erfaring rikere!

4 kommentarer:

Elin sa...

Jeg ville gjort det samme som deg. Bare feilet hvis det går dårlig og belønnet knall når det går bra. Så bra som dere har trent til nå kan jo ikke bare øvelsene falle ut... Det kommer til å gå kjempebra! LYkke til!!

Håkon Groven sa...

Ikke glem at hele øvelser over tid kan gå utover forsterkningskvaliteten (og dermed kvaliteten på treninga). Jeg tror dette kan være skummelt, selv for hunder med lang fartstid/god uteholdenhet.

Max belønning for en hel øvelse er dårligere betalt enn max belønning for en halv øvelse :)

Du kjenner Kera best og vet helt sikkert best, men vurder en gang til om du ikke bør plukke ut de delene som ikke er bra.

Høye kriterier/hele øvelser gir også større grunn til å teste ift. energiøkonomisering.

Langsiktig trening kan du drive med etter konkurransen :)

Den siste uka mener jeg bestemt at lave kriterier, høy frekvens og max kvalitet er tingen.

Spørr feks. deg selv om det er bestemte momenter du (for) ofte får testing på, når du kjører hele øvelser over tid.

Jeg prøver ikke å snu opp ned på planen din - jeg prøver bare å få deg til å tenke og trene enda bedre :)

Jeg drar til Sølen i dag, så jeg får ikke fulgt med hvordan det går framover...

Håper vi får med oss konkurransen på søndag!

Fint om du kan maile marthe tid, sted etc!

Lykke til!!

Anonym sa...

Hei Marianne!

Du er modig :-) Sannsynligvis modigere enn jeg ville vært i samme situasjon. Det blir moro å høre hvilke erfaringer du gjør.

Jeg (pysa) hadde nok gått tilbake til å trene kortere deler av øvelsen hvis jeg hadde fått mye testing. Jeg ville kjedet de to leddene der testingen ofte skjer, eller den halvparten av øvelsen. Jeg ville overtrent denne halvdelen før jeg kjedet sammen hele øvelsen igjen.

VIKTIG: Dette er ikke et spørsmål om "baklengskjeding eller ikke". Det er kun et spørsmål om "hvor lange kjeder bør du baklengskjede".

Det er meget mulig at din strategi lykkes. Hvis alle ledd i kjeden er flytende og hunden forøvrig tåler et visst antall repetisjoner uten forsterkning er du snart kvitt testingen. Men det er alltid grenser for for hvor mange ganger man bør la hunden gjøre feil under trening. Spesielt når en konkurranse er rett rundt hjørnet... :-)

Jeg tror også at hvis man får stadig tilbakevendende testing bør man stille seg spørsmålet om dette virkelig ER testing... Normalt forsvinner jo "ekte" testing rimelig kjapt etter min erfaring. Kanskje skyldes feilen egentlig en bitteliten adferd som ennå ikke er flytende/overtrent tilstrekkelig ennå...

La oss høre hvora det går!

Marianne sa...

Jada, jeg vet at jeg gambler litt her....:) Men den som intet våger, intet vinner!