lørdag, april 11, 2009

Sosialisering og miljøtrening av valper

Jeg forbreder meg til Kamps annkomst med å lese det meste jeg kommer over om sosialisering og miljøtrening av valper. Da jeg fikk Kera for snart 6(!) år siden var jeg så gira på å starte grunnferdighetstreningen at hverdagslydighet og miljøtrening nok desverre ble litt forsømt. At trening som ikke gir poeng på en apellbane blir nedprioritert av selv dyktige hundetrenere er desverre ikke uvanlig ( se bare på hvor mange LP hunder som ikke kan gå fint i bånd på tur !)
Heldigvis er det jo slik at trening på hverdagslydighet kan man alltids ta igjen, selv om det jo er tungt å drive med reperasjonstrening hvis unghunden først har lagt seg til mange "uvaner"

Med miljøtrening og sosialisering er det derimot en helt annen historie. Har man ikke fått gjort dette før valpens sosialiserings"vindu" stenges, kan man få problemer med fryktreaksjoner og utagering som vanskeligere lar seg trene bort. Det er rase (og sikkert individ) forskjeller på når denne fryktperioden inntreffer. Hos ulv setter fryktperioden inn allerede rundt 19 dager etter fødselen, dette selvfølgelig fordi ulvens overlevelse avhenger av at den er redd alt som er fremmed.
Hos feks schæfere og belgiske fårehunder inntreffer denne kritiske perioden også tidlig, ved ca 5 ukers alderen. Dette kan nok være grunnen til at mange gjeter og vokterhunder er mer skeptiske til fremmede og oftere viser frykt og aggresjonstendenser.
Raser som labrador og golden retrivere derimot har en mye senere fryktperiode, den starter først ved 8-9 ukers alderen. Det betyr at de har dobbelt så lang tid til å venne seg til alt det rare som finnes ute i verden og derfor ser vi også færre problemer med fryktreaksjoner og utagering hos disse rasene ( alle har vel hørt om retrivere som logrende tar i mot innbruddstyver:)

Mye av det viktige sosialiseringsarbeidet er det oppdretteren som må ta ansvaret for. Jeg synest derfor at det å velge riktig oppdretter er noe av det viktigste du gjør når du skal kjøpe ny valp. Det å velge riktig valp fra et godt, jevnt kull ser jeg på som mindre kritiskt.
Selv om oppdretteren har gjort en god jobb er det selvfølgelig viktig at vi fortsetter sosialiseringen og miljøtreningen etter at valpen er kommet i hus. I en veldig god artikkel av Runar Næs i siste utgave av "Redningshunden" fant jeg dette forslaget til sosialiseringsprogram.

Før valpen er 12 uker ganmmel bør den ha blitt eksponert for
  • minst 12 forskjellige underlag ( teppe, parkett,asfalt, gress, snø, søle, grus, lyng, mose osv)
  • lekt med 12 forskjellige leker ( tau, ball, tre,plast, gummi, bamse, kartong, metall osv)
  • opplevd 12 forskjellige miljø ( hjemme, hage, bil, skole, butikk, heis, kai, garasje, vei osv)
  • møte minst 12 nye personer (barn, menn, eldre, med hatt, med paraply, med rullestol osv)
  • minst 12 uvanlige lyder (vaskemaskin, støvsuger, dørklokke, skudd, drill, gressklipper osv)
  • minst 12 bevegelige objekter ( (sykkel, skateboard, moped, bil, løpende dyr, joggere osv)
  • oppleve 12 utfordringer ( klatre, balansere, gå gjennom/over/under, opp/ned trapper osv)
  • håndteres minst 12 ganger i uken ( ta på ører, munn, poter, løfte, holde, klippe klør osv)
  • spise fra 12 ulike flater ( metall/plast skål, fra hånd, fra gulv, fra bakken, fra kong osv)
  • spise på 12 forskjellige steder ( kjøkken, stue, terrasse, hage, bur, telt, hos veterinær osv)
  • leke med 12 ukjente hunder
  • være alene i 5-45 min 12 ganger i uken
  • gå i bånd minst 12 ganger på 12 forskjellige steder.

Vil du lese mer om disse temaene kan jeg anbefale

"Valpesosialisering" av Gry Løberg

"Miljøtrening" av Morten Egtvedt, Canis nr 4/07

"Danser med ulver" av Runar Næs, "Redningshunden" nr 1.2009

"Rasekunnskap" av Ahlbom og Geneborg

3 kommentarer:

Kari Anne sa...

Så, navnet på skjønnasen blir Kamp :-) Jeg fryktet litt at du skulle gå rundt og rope på Fight :-) (jeg har ikke vært inne her og lest på en stund)

Jeg leste også den artikkelen i Redningshunden, og syns den var knakende god!

Hvor gammel kommer han til å være når han kommer hjem?

Marianne sa...

Kamp blir 8 uker når vi henter han. Dvs om akkurat 4 uker i dag:D

Kari Anne sa...

Bare fire uker til??
Sukk.. var inne på hjemmesiden til kennelen i går og så at de hadde en nyyyydelig jaktlabrador også.. Flotte hunder de hadde, og noen aldeles bedårende valper!!

Jeg er så utrolig valpesyk for tiden, og misunner deg enormt! :-)