tirsdag, april 28, 2009

Brukshelg i Trondheim

I helgen var det første samling på Canis Elitegruppe i bruks. Fredag formiddag kjørte jeg i vei mot Trondheim, full av forventninger og med masse treningsmotivasjon. Før vi hadde kjørt en time oppdaget jeg plutselig at Kera lå og slikket seg på en framfot og da jeg fikk stoppet bilen så jeg at hun hadde et stort åpent sår under poten (STØNN!!!!) Resultatet ble potesokk og ingen runderingstrening i helgen på oss :(

Men litt fikk vi heldigvis trent likevel. Lørdagformiddag hadde vi en gjennomgang av brukslydighet. Kera kunne ikke vise fram så mange øvelser, men vi fikk sett litt på gå foran i line, fremadsendingen og kryp. Det ble desverre ikke så mange repetisjonene før Kera måtte "kaste inn håndkleet", men vi fikk mange positive tilbakemeldinger og forslag til videre trening.

På ettermiddagen la jeg ut et typisk D spor til Kera mens de andre runderte. Morten ble med rundt og han var fornøyd. Eneste jeg måtte huske på var å la hele linen gå ut og holde meg en 10-15m bak( jeg har stort sett gått en 3-5 m bak)Kera løste iallefall oppgaven greit, fant alle pinnene og tok vinklene uten større problemer.
Før vi avsluttet dagen tok vi en økt med skuddtrening på parkeringsplassen. Kera reagerte ganske kraftig på de to første skuddene, men roet seg ned etterhvert. Etter råd fra Cecilie bør jeg bare la henne stå under denne treningen i starten og så heller etterhvert jobbe med frivillige dekker. Håpet er at på sikt kan skuddene bli et diskriminativt stimulus til å legge seg! Planen nå er å gå til innkjøp av en startpistol slik at jeg kan få litt mengde trening på dette.

Søndagen var det feltsøk og mer rundering som stod på programmet, men Kera var desverre blitt verre i foten over natten og måtte få hvile resten av dagen. Vi fikk kun tatt en liten økt med fellesdekk (uten skudd) sammen med de andre hundene. Anette la ut et ukjent spor for oss senere på dagen, men dette måtte vi desverre bare bryte.

Selv om vi ikke fikk trent som forventet, er jeg godt fornøyd med helgen. Har fått mange treningstips på brukslydigheten og er motivert til å trene videre mot vår første brukskonkurranse på Voss 6 juni.

1 kommentar:

Norena sa...

Startpistol!?? DU med 'skytevåpen'? No kjem vi ikkje til å tørre å handle på REMA 1000 ein gong med eit skytegalt kvinnfolk rett opp i bakken. :0

Norena & Emil & Digby