søndag, september 09, 2007

Spor og Feltsøk

Siste uken har vi hatt fokus på brukstrening.
Har gått en del spor, både enkle godbitspor, kombinerte godbit/pinne spor og rene pinne spor.
I dag gikk jeg først et ca 400m langt godbitspor. Det hadde 5-10 skritt mellom godbitene på de lette partiene, men økt godbit frekvens i vinkler, vanskelig terreng og ved kryssende sti.
Kera gikk veldig bra store deler av sporet, men på et par av de vanskelige partiene hadde jeg nok ikke økt frekvensen nok og hun mistet sporet ved et par annledninger.
Hadde også lagt ut et enkelt pinnespor på 100m med 10 pinner og her fant hun 9 av 10!
Tidligere i uken har jeg også jobbet med sporopptaket og det går fint fra de fleste vinkler nå.
De kombinerte godbit/pinnesporene har vært litt "bob,bob" Her har jeg lagt godbiter i hvert 2-5 skritt og så hatt ca 10-15m tomme før og etter pinnne.
Det ble nok for vanskelig å gå nøyaktig 15m uten forsterkning og hun gikk over ganske mange pinner. Tror jeg nok må gå litt mer gradvis fram her og jobbe med godbitspor hvor jeg kan øke frekvensen systematisk slik at hun kan gå 15-20m tomme strekker før jeg introduserer pinnene igjen.
Jeg må bare tenke som i lydighetstreningen at vi kan ikke begynne å strekke strikken før vi har en adferd uten variasjon!

De siste dagene har jeg også så smått begynt å trene litt feltsøk.
Startet med apportering av en skinnhanske. For Kera som har en kjempe bra apportering byr det ikke på noen store utfordringer å apportere andre objekter. Vi kjørte likevel gjennom alle momentene med avlevering i utgangstilling, innkomster, gallopp inn med hansken og frivillig søk ut. Gjorde også tilsvarende med et nytt objekt, et brilleetui.
Planen framover blir å jobbe opp avstanden til 50 m og også gjøre terrenget litt vanskeligere.

Ellers ha jeg jo ikke klart å holde meg helt unna lydighetstreningen :)
Har jobbet litt hver dag med apportering med dirigering. I denne øvelsen er det selve dirigeringen som ikke sitter helt. Hovedproblemet er at hun er usikker første gang jeg sender henne ut når hun ikke vet hvor apporten/ musematten ligger. Så i dag flyttet jeg på musemattene for hver repitisjon slik at hun måtte løpe til et nytt området hver gang- og det gikk veldig bra! Det avgjørende her er at hun følger med når jeg legger ut musematten/apportene. På trening går dette stort sett grei, men på konkurranse er hun så fokusert på meg i utgangstilling at hun ikke følger med på utleggingen. Jeg tror jeg rett og slett må legge en kommando på det å se ut og følge med.

1 kommentar:

Siv sa...

Hvis hun gikk over pinnene, er det ikke bedre å trene opptak av pinner/ markering så mye at du får flyt på den adferden. Da vil hun jo ikke gå over noen pinner for alt i verden?