mandag, september 24, 2007

Ny inspirasjon

Var på seminar med Bob Bailey og Kathy Sdoa i helgen og har fått masse ny inspirasjon.

Kathy var en utrolig engasjerende foreleser med en enorm glød for faget sitt. Hun fikk meg virkelig til å reflektere over hvordan man bør presentere teori på en lettfattelig men fengende måte. Ikke minst måten hun brukte humoristiske eksempler, små anekdoter og tydelige sammenligninger på- her var det mye å lære!!

Selv om det meste av teorien var kjent stoff, var det likevel noe som fikk meg til tenke litt nytt og se på min egen trening med nye øyne.

  • forstyrrelser er som oftest kjempe bra forsterkere som vi kan bruke mer til vår fordel
  • adferder med høy grad av sannsynlighet kan brukes til å forsterke adferder av lavere grad
  • være mer bevisst når jeg velger kommandoer og unngå ord/signaler som kan forveksles
  • ikke glemme at jeg primært trener eiere og ikke hunder som instruktør!

Bob Bailey hadde også mange interessante forelesninger og er jo bare en utrolig kunnskapsrik mann med en enorm erfaring. Hans oppfordring til slutt var at vi aldri måtte glemme å trene på det fundamentale og at vi minst burde shape en ny adferd i måneden for å holde de mekaniske ferdighetene ved like.

Det med shaping av nye adferder er noe jeg absolutt tok til meg. Etter å ha holdt på med lydighetsøvelser i flere år nå innser jeg at Kera faktisk ikke har lært noen nye adferder på aldri så lenge! Hun kan faktisk ikke en eneste sirkusøvelse eller tulle adferd heller...... Å hva det må si om mine shaping ferdigheter tør jeg nesten ikke tenke på......

I går tok vi derfor fatt på å shape fram "sitte bamse" og jeg har som mål å lære henne både å bukke og snurre rundt også. Etterhvert skal jeg ha disse adferdene på full stimuluskontroll også. Dette er noe jeg først og fremst gjør for min egen del ( som om ikke all hundetrening er for vår egen del....) for å bli en bedre hundetrener!

Ellers har vi gått et kjempe bra spor i dag. 300m med 10 pinner, to vinkler,ca 1 time gammelt. Funn : 10 av 10!

2 kommentarer:

Merete Andersen Huser sa...

Hurra, Marianne! Shaping ER spennende, man blir avhengig faktisk! Det er jo nettopp shapingprosedyrene som gjør at mange freestylemomenter har vært så moro å lære Brakar! For eks. det at han skal snu seg 180 grader rundt i front på litt avstand = da er shaping MORO og effektivt! Stå på med nye, kreative øvelser!!!

Siv sa...

Har du tenkt noe mer på valp?