onsdag, september 05, 2007

Oppsummering av året

Jeg har bestemt meg for at det ikke blir noe mer konkurrering i år, vi dropper stevnet i Bergen. Målet i år var jo å ta LP championatet og det må jeg jo bare innse at vi ikke klarte.
Det kan jo diskuteres om dette var i overkant optimistisk første året i elite, men med litt mer hell enn det vi har hatt hadde ikke det være uoverkommelig. Desverre mistet vi jo to stevner tidlig i sesongen pga en poteskade og sist helg ble jo bokstavelig talt "skutt i filler"
Dermed endte vi opp med kun en 1.premie og to 2. premier.

Men det som er litt kjekk lesning er at hvis jeg legger sammen resultatene fra disse tre konkurransene så har vi faktisk oppnådd 9 eller 10 på alle øvelsene utenom apporteringen.
At apporteringen er vår svakeste øvelse er helt naturlig, det er jo tross alt den "nyeste" øvelsen som vi kun har hatt på repertoaret siste året. To ganger har vi nullet på den, så her trengs det mer mengde trening.
Alle de andre øvelsene er godt innarbeidet og mer eller mindre "ferdige"
Spesielt er jeg veldig fornøyd med ruta og innkallingen. Innkallingen har egentlig vært bra i lang tid, men ruta virker også veldig stabil og fin nå. Disse øvelsene har vi tydlig flyt på, de utføres med fart og presisjon hver gang.
På manekengen, hoppet og neseprøven har vi litt forbedrings potensiale, her er det av og til litt slurv som trekker ned ( går for langt fram,berører hinderet, tygger på pinnen osv) men på en god dag får vi 9 eller 10 her og.
På fri ved foten har vi fremdeles et stykke frem før jeg er fornøyd, gjennomsnitts poeng på de tre konkurransene er kun 8 og det er for dårlig!
Det som overasker meg mest er at avstandskommanderingen vår har vært så dårlig på konkurranse, for den er veldig stabil og fin på trening. Her må jeg pønske litt på hvorfor vi har feilet, trodde at baklengskjedingen av de siste 3 øvelsene skulle føre til at hun holdt helt ut, men det har ikke vært helt vellykket.

Nå er iallefall planen å legge lydighetstreningen litt til side og fokuserer mer på spor, rundering og feltsøk i høst. Kommer selvfølgelig å ta noen lydighetsøkter innimellom, skal allefall jobbe litt med apporteringen slik at den er på nivå med resten på nyåret.

Og så får vi satse på at 2008 blir året vi både tar LP championatet og deltar i NM!

Ingen kommentarer: