søndag, september 02, 2007

Felt av skudd.....

Jeg liker ikke å skylde på forstyrrelser og bortforklare hvorfor ting ikke fungerer, men i går følte jeg virkelig at vi var max uheldige med omgivelsene.
Rett ved siden av lydighetsringen var det en friidrettsbane hvor det ble holdt stevne og det innebar at ca hvert 5min ble det skutt med startpistol.......og Kera er veldig skudd berørt!!!!!
Allerede under oppvarmingen var hun veldig stresset, hver gang det smalt tok hun helt løs, bjeffet og kavet seg opp og var det noen andre hunder i nærheten tok hun det ut på dem.
Før smellet ble det ropt opp til start i høytaleren og blåst i en fløyte, og det tok ikke lang tid før dette ble et betinget stimuli for reaksjonene hennes- snakk om klassisk betinging! Forsøkte selvsagt å motbetinge det hele med klikk og belønning hver gang det ble blåst i fløyta, men innimellom smalt det uten disse forvarslene også og det hele begynte å nærme seg sensitivisering istedet.
Jeg var faktisk i tvil på om det var noen vits å forsøke å gå inn i ringen det hele tatt, men tenkte at vi fikk prøve og se hvor lenge det holdt......

Under fellessitten var det heldigvis stille så den gikk bra- 10 poeng
Midt under fellesdekken smalt det igjen og jeg forventet å se henne komme rasende forbi teltet vi stod bak, men hun ble utrolig nok liggende! Dommer Barbro M. Gjerde var veldig forståelsesfull og trakk henne ikke i poeng da hun rykket til ved smellet, men vi fikk kun 9 poeng siden hun lå litt urolig etterpå.
Fri ved foten var jeg veldig fornøyd med, vi fikk 8,5 og ble trukket på at hun flere ganger ikke satt seg helt ned ved holdtene ( store sølepytter overalt)
Under manekengen begynte speakeren å snakke i høytalerne igjen og det var nok til å sette henne helt ut, hun brøt ståen og kom mot meg- 0 poeng
Utrolig nok gikk de neste to øvelsene strålende, 10 poeng på innkallingen og 9,5 poeng på ruta.Tydelig at det økte stressnivået satte fart i henne!
Men så smalt det igjen rett før vi skulle stille oss opp til apporteringen og det førte til at hun var temmelig ukonsentrert da apportene ble lagt ut og løp mot midten da jeg sendte henne fra kon- 0 poeng igjen.
Hoppet fikk vi kun 8 poeng på da hun berørte hindert på vei tilbake, det er irriterende å miste poeng på slik slurv. Neseprøven gikk fint, 9 poeng og trekk for litt dårlig fart tilbake.
På siste øvelse, avstandskommanderingen hadde hun tydligvis fått nok og ville bli fort ferdig. Hun holdt ikke stillingene og la seg frivillig to ganger, det resulterte i kun 6,5 poeng.

Egentlig er jeg utrolig fornøyd med at vi klarte å gjennomføre i det hele tatt, men det er veldig irriterende når sånt får ødlegge.
Kera var langt fra den eneste hunden som reagerte på skuddene, en liten hvit spisshund i klasse 1 måtte opp i armene på eieren hver gang det smalt og jeg så flere agility hunder som reagerte også.
Litt dårlig planlagt fra arrangørenes side, det er jo ganske vanlig at hunder kan være skudd redde og det var jo ikke akkurat noe bruksstevnet dette her.

For meg var det iallefall veldig positivt å se at Kera fortsatte å jobbe etter at hun hadde avreagert og det gir meg håp om at vi skal klare å gjøre henne skuddfast med litt fornuftig trening- da har vi kanskje en framtid i bruks likevel :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg må jo si at dette var utrolig bra, forholdene tatt i betraktning! Det virker som hun avreagerte ganske fint og, som du også påpeker, jobber fint etterpå.

Utrolig dårlig planlagt av arrangøren, syns jeg! Det blir nesten som å legge lydighetsringen ved siden av schæfer ringen på utstilling.

Når skal du konkurrere neste gang?