tirsdag, september 11, 2007

Mer sportrening

I dag fortsatte vi med sportreningen vår og la ut et ganske enkelt spor .
Det var et rent pinnespor på ca 200m med 10 pinner, ca 1 time gammelt og det gikk i høyt gress. Det var ganske sterk vind ute på sletta, fra siden på første del av sporet og motvind på siste del. Sporet hadde 3 vinkler.

Den første delen lå hun litt på siden av sporet, likevel fant hun pinnene som lå på denne strekken greit. Resten av sporet gikk hun veldig nøyaktig, klarte vinklene med glans og fant alle pinnene, 100% med andre ord!

En av de tingene jeg forrandret på fra sist var kvaliteten på belønningen. Istedet for en håndfull godbiter fra lommen ble det kaviar fra tube. Droppet også å ta ned markeringen mens jeg gikk, føler at jeg ofte har det litt hektiskt der jeg henger bak i sporlina og ikke bruker nok tid på belønningen før vi haster avsted igjen. I dag satt jeg meg ned og brukte god tid ved hvert funn.

Jeg er en sikkelig nybegynner når det kommer til sportrening, er usikker på både hvordan man bør legge opp treningen og øke kriteriene etterhvert. Satser bare på at de vanlige reglene for fornuftig hundetrening gjelder her som i lydighet.
Er det forresten noen som kan anbefale en skikkelig god bok om sportrening ?
Synes det er på tide at Morten og Cecilie kommer med boken "Brukstrening i teori og praksis"!

Planen nå blir å systimatisere sportreningen litt mer.
Hvis jeg tar utgangspunkt i målsettningen (som i første omgang er et klasse D spor ) blir det å jobbe mot 350-400m med 3 gjenstander.
Får sette opp en kriterieplan istedet for bare gå ut og legge et spor og se hvordan det går......

Ingen kommentarer: