søndag, juli 08, 2007

Ukens trening

Denne uken har vi tatt for oss en del øvelser og jobbet grundig med det som ikke har vært helt perfekt.
Neseprøven er selve luktdiskrimineringen grei ( iallefall når de andre pinnene er uberørte) men opptaket er ikke bra nok. Hun holder pinnen i et ganske løst grep og når hun da setter seg i utgangstilling er det fort gjort at hun tar et omgrep eller tygger litt. Dette mistet vi 2-3 poeng på sist og burde være ganske enkelt å fikse på.
Vi jobbet med grepet rundt pinnen på samme måte som med apportbukken; kvalitetsikret det faste grepet med omvendt lokking og at hun skal kunne holde fast selv om jeg bøyer meg ned, tar hånden under pinnen eller drar i pinnen. Kun på "slipp" kommando eller klikk skal hun slippe. Resultatet ble at hun holdt i et mye bedre grep og kunne også sette seg i utgangstilling uten å tygge når hun fikk levert pinnen i front. Men selve opptaket fra bakken må jeg jobbe mer med, det er ikke helt bra ennå. Når jeg jobber med dette har jeg enten bare en pinne liggende på bakken eller gjør det enkelt ved å bruke den samme pinnen om og om igjen slik at vi ikke begynner å rote med luktdiskrimineringen.

Jeg tok også hele manekengen fra hverandre og gikk helt tilbake til frivillig stå, sitt og dekk under baklengsmarsj. La kommando på pånytt og kjedet sammen delmomentene igjen. Jeg vet ikke helt hvor vi mistet det ene poenget, men svakheten vår her har egentlig vært at hun blir veldig fort ivrig på fri ved foten mellom momentene og vil ofte tjuvstarte på utgangstillingen etter den siste vendingen. Selve momentene utfører hun raskt og presist, stimuluskontrollen er veldig bra.

Fikk også tatt en gjennomkjøring på innkallingen, ruta og apporteringen. Jobbet litt med de enkelte delmomentene og baklengskjedet de på nytt. Alle tre øvelsene satt som de skulle, til og med apporteringen var kjempe bra!

Avstandskommanderingen mistet vi også 1 poeng fordi hun trakk litt frem, ca 10-15 cm. Dette skjer på sitt fra stå hvor hun kommer litt for mye fram med bakbeina under seg og ikke trekker like mye tilbake på stå fra sitt. På de andre momentene er hun helt på linje.
Ellers er øvelsen veldig sikker og fin, så jeg vet ikke hvor mye tid jeg skal bruke på det ene poenget......

Fri ved foten må jeg også jobbe mye mer med, men her trenger jeg først og fremst kommandant trening og det hadde jeg ikke tillgjengelig i dag.

Ingen kommentarer: