tirsdag, juli 24, 2007

Brukstrening

Jeg må innrømme at siste året har det blitt lite brukstrening, hovedfokus har forståelig nok vært på lydigheten. Men i og med at bruksuken på Sølen nærmer seg tenkte jeg det var på tide å friske opp litt på gamle ferdigheter.

Kan ikke huske sist jeg gikk et spor, så i dag startet vi enkelt med et godbit spor. Det var ca 200m på mosete skogsbunn, hadde et par vinkler og godbiter i annenhvert spor. Det gikk ganske bra, hun sporet veldig nøyaktig med rolig tempo. I en av vinklene mistet hun sporet, men fant det raskt igjen etter en liten runde.

Neste sporet jeg lå ut var et pinnespor. Samme terreng, 20 min gammel, 50m uten vinkler med pinner hvert 5 skritt. På dette sporet gikk tempoet betraktelig opp og hun fant kun 8 av 10 pinner. Men jeg regner med at 80% regelen gjelder for sportrening også, så neste spor var på 100m med pinner hvert 10. skritt. Her gikk hun mer nøyaktig og fant alle pinnene.

Jeg synes sportrening er vanskelig å legge opp, jeg klarer ikke å senke/heve kriteriene på samme måte som i lydighetstreningene. Når jeg trener lydighet ser jeg med en gang hvor problemet ligger og hva jeg må rette på for å få opp prosent. Som i all annen trening er det selvfølgelig timing, kriterier, frekvens og kvalitet på belønningen som er svaret på det meste.
Jeg klarer bare ikke å være like strukturert når jeg trener bruks, men det kommer vel hvis jeg trener litt mer regelmessig.

I ettermiddag fikk vi også tatt en gjennomgang av meldingen med løsbitt. Baklengskjedet hele meldingen og det var ikke noe problem.
La også på fastbittet for første gang (kjøpte det i fjor, men hadde enda ikke pakket det ut!)
Kjørte meldingen med fastbittet også, men hun har ikke helt lært å plukke opp bittet frivillig foran figurant ennå.

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til bruksuken på Sølen. Skal bli kjekt å trene sammen med folk som har litt mer erfaring enn meg, for jeg har mye å lære !

Ingen kommentarer: