søndag, september 12, 2010

Spor og generaliseringstrening ++

I dag la jeg ut nok et langt spor til Kamp, ca 1,5 km. Hovedfokus i dag var å plukke pinner som jeg hadde lagt ganske vanskelig til i høy vegetasjon. Men så har man jo ikke alltid kontroll på miljøet ( hater når det skjer uforusette ting som jeg ikke kan styre!) og nå som hjortejakten har startet har man plutselig ikke skogen for seg selv lenger. Mens vi gikk sporet oppdaget jeg plutselig at et helt jaktlagt satt på poster rundt omkring og selvfølgelig hadde tråkket rundt i terrenget. Kamp fikk stadig vekk ferten av disse gutta som satt kamuflert i skogen og ble veldig forvirret, mistet sporet flere ganger og rotet det skikkelig til. Likevel fikk vi med oss 4 av 8 pinner og han gikk veldig bra på de partiene hvor vi befant oss utenfor jaktområdet. Kryssende spor er altså noe vi må trene mer på!

På lydigheten er vi kommet dit at øvelsene sitter perfekt hjemme på treningsbanen, men det hjelper jo ikke stort når det ikke er hjemme vi skal konkurrere! Å få øvelsene til å fungere i alle slags miljø og med forstyrrelser er jo egentlig den vanskeligste biten av treningen. Så i dag kjørte vi rundt på 4-5 forskjellige plasser bare for å teste øvelsen i nye miljø. Mitt mål er at jeg kan ta Kamp rett ut av bilen og kjøre en øvelse rett på uansett hvor vi er. Siden det var søndag i dag var det ganske lite folk i gatene, men vi fikk no iaf trent i nye miljø ( parkeringsplassen på Rema 1000 og Domus,på en bensinstasjon, ved småbåthavna og på skogstien ) Denne treningen må jeg bare fortsette med, for Kamp er veldig var for forstyrrelser og kan falle litt ut, spesielt mellom øvelsene og etter belønning. Det som jeg er veldig fornøyd med er at han kan leke heftig uansett hvor vi er og det er jo som kjent grunnlaget for det meste!

Vel hjemme igjen kjedet jeg noen øvelser sammen, la han i en enkeldekk i 5 min og trente litt kryp. Krypen er jeg faktisk veldig happy med, han har fine, lave bakbeinsbevegelser. Har trent mye på grunnbevegelsene her og egentlig følt at jeg måtte klikke for hvert 2-3 skritt lenge, hvis ikke ble han for høy. Dette løste seg faktisk da jeg la på siste ledd ( oppsitten), da skjønte han at han måtte fortsette til han fikk kommandoen for å få belønningen. Høres litt fjuskete ut å baklengskjede noe før delmomentene er helt på plass, men det funket iaf....uansett deilig at kommandoer fungere som betingete forsterkere :)

Ingen kommentarer: