fredag, september 24, 2010

Kjedetrening

I dag var det kjedetrening på programmet. Som de fleste som følger denne bloggen vet, så er jeg baklengskjedenerd til beinet! Baklengskjeding har så mange fordeler at jeg sjeldent vurderer å gjøre noen ting "framlengs" lenger. Det er også så innarbeidet i treningen min at jeg knapt tenker over det.
I mine øyne er hovedfordelen med baklengskjeding at hunden faktisk VET når belønningen kommer, i motsettning til framlengskjeding hvor hunden hele tiden blir "lurt" til å jobbe litt videre i håp om at belønningen kommer snart. Jeg har som prinsipp at hundene skal lære og vite hva de må utføre for å få komme til belønningen. Heller lære enn lure!
Når man bruker positivt innlærte kommandoer som limet i en kjede har man faktisk ikke behov for å belønne inni kjeden til stadighet. Og det er ett av ankepunktene mine med framlengskjeding, man får på en måte aldri helt ferdige øvelser som man kan kjøre igjen og igjen. Har man først baklengskjedet en øvelse og er forbi testefasen, så har man en vanvittig stabil øvelse som kan gjentaes mange ganger uten at kvaliteten på momentene synker.
Selvfølgelig er man avhengig av at delmomentene er på stell, at man har gjort et godt grunnarbeid og ikke minst skjønner hvordan baklengskjeding fungerer!
Jeg tror mange sliter litt med både teorien som ligger tilgrunn ( Premacks prinsipp) og den praktiske gjennomføringen med feks å ikke slippe igjennom dårlig utførte momenter, helst ha frivillige første ledd, kjøre siste ledd 3-6 ganger før man legger på neste ledd osv.
Det litt rare er at mange baklengskjeder apporteringen, som jo er en forholdsvis enkel og lettfattelig øvelse å kjede, med veldig gode resultat. Mens lange, litt mer kompliserte kjeder som feks ruta eller manekengen er det færre som prøver seg på. Men prinsippene er jo de samme og ikke minst resultatet hvis man tar seg bryet med å trene skikkelig!

Men den største grunn til skepsisen mot baklengskjeding er nok at det er få instruktører og trenere på toppnivå som faktisk bruker og har erfaring med metoden til det fulle. På samme måte som klikkertrening også har hatt en litt slow start i disse miljøene, men nå er på vei til å bli fullt akseptert, tror jeg også en mer utbredt bruk av baklengskjeding vil komme etterhvert.
Så hvis du har tenkt å henge med i toppskiktet i årene som kommer, så er det bare å sette seg inn i metoden først som sist. Hvis ikke vil du gi konkurrentene dine et stort fortrinn!!

Ingen kommentarer: