onsdag, januar 14, 2009

Sporopptak

Så lenge det er bart og snøfritt her på vestlandet forsøker jeg å få trent så mye spor og feltsøk som mulig. I dag var planen å få jobbet litt ekstra med sporopptakene. Jeg la 5 korte spor på vel 15-20m med godbiter i slutten. Hun ble så sluppet litt skrått mot sporet ( vinkel mindre enn 90 grader) flere meter unna. Hun tok alle sporene perfekt uten problem. De neste øktene blir det å slippe henne vinkletrett på sporet og så etterhvert i en vinkel som er større enn 90 grader. Ellers blir det viktig å få trent i både med- og motvind. Må også passe meg for ikke å havne i den fellen hvor man alltid legger sporet i samme retning ut fra parkeringsplassen.
Det er også mange teorier om hva man skal gjøre hvis hunden tar baksporet. Alt fra å sette hunden direkte i bilen og ikke gi den en ny sjanse, til å la den forsøke igjen like etterpå. Noen lar også hunden gå baksporet til endes ( hvor det ikke finnes noe interresant) mens andre stopper hunden etter noen meter.
Hva gjør du hvis hunden din tar baksporet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Med Comma så har jeg bare latt henne søke litt for så at hun stort sett oppdager selv at dette ikke fører noen vei. Dersom hun ikke finner ut av det selv (noe hun oftest har gjort...) så har jeg stoppet henne og gått på sporet på nytt etter en liten pause hvor hun har måttet kjede seg. Hun er veldig sporsugen så det å bli tatt av sporet er ikke gøy, men da er hun til gjengjeld veldig "på" når vi går på sporet igjen.

Zanto'en sa...

Hei Marianne! Har "snust opp" siden din via Anette sin (pluss at hun har pratet om deg og sagt så mye flott! Gleder oss til du får anledning å komme til BG og holde kurs - vi vil veldig gjerne være med ;o)) og må si jeg er super imponert over deg og Kera! Dere er forbilder :o) Skal ikke uttale meg så mye om spor til en ekspert, men våger meg utpå likevel...jeg stopper hunden om den tar baksporet, liten pause og så gir ny sjanse....er det helt på viddene kanskje? Beste hilsen fra Elín i Bergen