onsdag, januar 21, 2009

Kryp, tungapport og skudd

I tilegg til spor og feltsøk, går det mye i brukslydighetstrening for tiden. Vi har akkurat begynt med tungapporten, og selv om Kera har en bunnsolid apport, har jeg startet ganske forsiktig. Har jobbet litt med opptaket, komme i utgangstilling og gjøre vendinger med apporten. Hun hadde litt problemer med å løfte hodet helt opp i begynnelsen, men det kom seg fint etterhvert. Nå i starten har jeg et snøre festet i apporten, skrekken er at hun skal miste 4 kg rett ned på tærene!

Vi har jobbet en god del med krypen også. Et lite problem er at jeg egentlig ikke har sett hvordan en skikkelig bra kryp ser ut, litt vanskelig å sette gode kriterier hvis man ikke vet helt hvordan sluttresultatet bør se ut! Tok en titt på Canis Tv hvor kryp inngår i grunnferdighetsfilmen, og må si at Kera sin kryp slett ikke så så verst ut likevel;)

Tok også en økt med skuddtrening innendørs. Har ikke fått organisert noe trening med skikkelig krutt ennå, så forløbig er det Scary Sounds cden det går i. Tidligere har jeg spilt sporene hvor det er skudd kontinuerlig ( habituering) og de har hun ikke reagert på i det hele tatt. I dag tok jeg sporene hvor det bare kommer et og annet skudd med varierende mellomrom ( motbetinging) Hadde stereoen på full styrke og må si jeg skvatt like mye hver gang! Kera lå i dekk midt på gulvet og fikk oksepenis (!) etter hvert smell. Etter en stund begynte hun faktisk å logre etter smellene - det må vel tyde på at motbetingingen funker? Tror vi er klare for å ta det hele utendørs og få trent med virkelige skudd.

Ingen kommentarer: