tirsdag, januar 13, 2009

Feltsøk og spor - nye utfordringer.


I dag ble det en ny økt med spor og feltsøk. La først et 400m langt spor med 4 pinner og liggetid ca 1 time. For hvert spor jeg legger, forsøker jeg å gi Kera noen nye utfordringer. I dag la jeg noen skikkelige spisse vinkler i sporet, som hun løste med glans. Sporet krysset også en skogssti, men istedet for å gå rett over, la jeg sporet noen meter langs stien, og så ut på andre siden. Også denne utfordringen klarte hun uten problemer.

Ellers fant hun alle pinnene, og med litt bedre timing fra min side avleverte hun de skikkelig også!


På feltsøket tråkket jeg opp et helt felt på 50X50m og la ut 4 gjenstander. Tidligere har vi jobbet med mindre felt, kanskje bare halvparten så store, så dette var en kraftig økning av kriteriene. Hadde også på henne merketrekanten for første gang idag og det tro jeg kanskje forvirret henne litt. Tror hun kom litt i runderingsmodus for hun løp ut på 50m, slo framover og kom fornøyd inn til meg på stien med et blikk som sa "ingen figuranter på denne siden, mor!"

Hun var litt motvillig til å søke ut igjen, men da hun først fant en gjenstand ble det fart på sakene. De to neste gjenstandene fant hun kjapt, mens den siste lå i et område som hun av en eller annen grunn hele tiden løp rundt.

Jeg tror jeg må jobbe litt mer med system i søket, at hun skal søke rett ut fra meg slik at jeg vet hvilke områder som er "ferdig" sjekket. Nå løper hun mye på kryss og tvers og jeg mister oversikten.





2 kommentarer:

Patrik sa...

Kul att läsa om spår o fältsök. Har du ingen snö du?

Marianne sa...

Nei, her er det helt snøfritt, bare regn, regn, regn..... Det blir lite skigåing, men derimot mer brukstrening:)