fredag, mars 13, 2009

Loggføring av halstrening

Med hånden på hjertet kan jeg ikke påstå at jeg pleier å sette opp kriterieplaner og loggføre treningen min. Men når man står fast i treningen og av en eller "uforklarlig" grunn ikke kommer videre, kan loggføring være et godt hjelpemiddel. Her blir man tvunget til å se svart på hvitt hva man egentlig holder på med!

Jeg har tidligere loggført innlæringen av neseprøven. Det var også en adferd jeg stod fast på, men da jeg ble tvunget til å sette riktige kriterier og trene helt etter 80 % regelen, løsnet det. Neseprøven er i dag en av våre sikreste øvelse, ikke tilfeldig tror jeg. Jeg er overbevist om at feilfriinnlæring gir de mest pålitelige adferdene.

Kriterieplanen min i dag så slik ut

1. Lyd ( uansett hvilken) med hunden i front
2. Lyd, latens tid 5 sek, med hunden i front
3. Lyd, latens tid 3 sek, med hunden i front
4. Lyd, kraftigere enn pip/hyl, latens tid 5 sek
5. Lyd , kraftigere enn pip/hyl, latens tid 3 sek
6. Et bjeff/boff, latens tid 5 sek, hunden i front

Vi kom ikke helt i mål på første økten, men nå har vi iallefall en plan å jobbe etter- og god planlegging er minst halve jobben :)

Ingen kommentarer: