tirsdag, august 21, 2007

Trening i varmen

Etter en våt og kald sommer kom det plutselig litt fint og varmt vær til Sandane i dag.
Planen i dag var å få tatt en gjennomkjøring av farts øvelsene; innkallingen, ruta og apporteringen, men det var før jeg så værmeldingen.....
Vi varmet opp med litt baklengskjeding av manekengen og jeg merket allerede da at den stekende solen gjorde henne uoppmerksom og daff. Det er sjeldent jeg trener midt på dagen i solen som i dag, og føler jeg at varmen plager henne pleier jeg ofte å bare avslutte eller trene på noe lite energi krevende.
Men med Mortens holdning til "trøtte" hunder i bakhodet ( "når du tror du er ferdig, er du egentlig bare halveis!") tenkte jeg at vi kanskje rett og slett må trene på å jobbe i varmen og utvikle mer utholdenhet.
Jeg fant fram de beste forsterkerne jeg har ( bitepølsen, kaninskinnet og utdeling av godbiter med Kera liggende oppå meg) og baklengskjedet både innkallingen, ruta og apporteringen med fokus på max forsterkningskvalitet og kun noen små drikke pauser innimellom.
Farten var faktisk veldig bra i de fleste delene av øvelsene. Feilet henne et par ganger på trav ut til kon og begge gangene svarte hun med å galoppere etterpå.
Jeg tror nok synet av Kera som løp og løp på Sølen selv om det var varmt og hun var utslitt, har fått meg til å innse hvilken kapasitet hun egentlig har. Hvis belønningene bare er bra nok vil hunden fortsette å jobbe selv om den er sliten. Og det er klart at det å løpe 30 m på flat mark et par ganger ikke kan måle seg med å rundere flere 100 m i skogsterreng.

Avsluttet økten med en flatdekk, da lå hun bare og peste.....god og sliten :)

Ingen kommentarer: