søndag, august 19, 2007

Ny valp???

Etter bruksuken på Sølen må jeg si at jeg har begynt å leke litt med tanken på å skaffe meg ny valp.Fire av Canis instruktørene stilte med nye valper der ( dyktige Pi, søte Cara, gale Loke og den kommende runderings stjerna Kira) og det fristet veldig å få en ny treningskompis i flokken. Skikkelig smittsomt dette her........
Tidligere har jeg alltid tenkt at å begynne på en ny hund og legge ned masse tid på grunntrening virker lite fristende nå som jeg nesten har en ferdig utlært elitehund. Men så er det jo dette med nye utfordringer da og ikke minst tanken om at man kanskje kunne gjort ting litt anderledes underveis. Ikke misforstå, jeg er kjempe fornøyd med Kera, hun er et arbeidsjern, super å trene og enkel å belønne. Men så er det disse rottis faktene da.....utfall mot fremmede hunder ( spesielt små, hvite ...) vaktsomheten og det at hun må kontrollere alt som skjer rundt henne. Å gå med henne løs i skogen kan ofte være mer stressende en avslappende, hva kommer rundt neste sving, en hund, en jogger eller en hjort??
Selv om jeg er blitt kjempe glad i rottweileren som rase tror jeg nok at jeg vil velgen en "enklere" rase neste gang. Har blitt veldig begeistret for flatcoat retriveren, en skikkelig brukshund i familiehund innpakning. Vi får se, det blir nok ikke aktuelt før til neste sommer og først må jeg jo ta det opp på kammerset med husbonden :)

Treningsmessig har vi fått gjort en del i helgen. Terpet mye på fri ved foten.Vendingene, sideforflyttningene og bakpartskontrollen begynner å sitte nå. Nå gjennstår bare en del økter hvor jeg må strekke tiden litt, bør jo holde i minst 4 min!
Ellers baklengskjedet jeg de tre siste øvelsene i elite programmet i dag, metall apporten, neseprøven og avstandskommanderingen. Disse tre øvelsene er hund veldig sikker på og det er veldig godt å gå en konkurranse og vite at slutten er vårt sterkeste kort.

3 kommentarer:

Siv sa...

Kikker litt etter valp jeg også, men bare i smug forløpig :) Alltid gøy å lese dine oppdateringer, du er jo så flink til å trene!

Marianne sa...

Spennende, hvilken rase tenker du på da???? Vi får diskutere valp i Grimstad senere i høst:)

Enya - The BlogDog sa...

Flat?? ;-)