søndag, august 12, 2007

Hektet på rundering!

Etter en super uke på Sølen er jeg blitt skikkelig hektet på rundering!
Vi hadde 6 dager i flott skogsterreng og Kera viste seg å være et skikkelig råskinn av en brukshund! Hun holdt et forrykende tempo(til rottis å være) og jobbet intenst for å finne figuranter selv når hun begynte å bli sliten.

Vi jobbet mye med å få system på flyingen og den ble riktig så bra tilslutt. Eneste problem var at hun ettehvert begynnte å passere litt vel langt fra meg, men med litt fokus på belønning ved midtlinjen og riktig kroppspråk (sette seg ned på huk mot henne når jeg vil ha henne inn, se utover når hun skal løpe forbi) ordnet dette seg fint. Hun er jo virkelig en takknemlig hund å jobbe med, lett å belønne med mat og glad i figuranter.

Vi jobbet også en del med meldingen. Selv om den sitter greit på treningsbanen var det straks vanskeligere å få det til ute i skogen, hun var så tent på figurantene og ville bare løpe ut på andre siden istedet for å avlevere inne hos meg på midtlinjen. Selve apporteringen ble også dårligere og dårligere jo mer sliten hun ble, så her har vi en del arbeid å gjøre!

Vi fikk også gått et veldig bra spor i løpet av uken, men stort sett var det rundering "for alle penga" Var viktig å benytte seg av tilgangen på kompetanse, dyktige figuranter og ikke minst egnet terreng, da dette desverre er mangelvare i mitt distrikt. I dag har jeg trålet skog og mark for å finne et passende område å fortsette treningen i, men her er veldig kuppert og uoversiktelig. Eneste store flate områder er myrer, men her blir det tungt å løpe både for hund og figuranter. Planen er å få i gang et brukskurs til høsten og forhåpentligvis få flere hektet på rundering! Kanskje jeg må døpe om bloggen til "Brukstrening"............:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Heisann Marianne og takk for sist!!
Sølen var en fantastisk opplevelse og jeg er som deg hektet på rundering :-)Kanskje vi må treffes og trene?! Hilsen Siv og Happy