fredag, mai 25, 2007

Tilbake i full trening

Etter en uke med lite trening pga 17 mai og konfirmasjoner, er vi tilbake i full aktivitet.
I går hadde vi en god gjennomkjøring av de fire siste elite øvelsene.

Startet med apportering med dirigering. Dirigeringen funker greit nå, så jeg baklengskjedet delmomentene og kjørte hele øvelsen 2 ganger. Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er stå adferden ved kon. Ønsker egentlig at hun skal vende helt rundt og stå med fronten mot meg slik at det blir like lett å løpe enten til høyre eller venstre. Nå står hun litt skjevt, men jeg passer på å kommandere henne til den siden som blir vanskeligst hver gang.
Siden denne øvelsen er temmelig fersk ennå må jeg nok forvente meg litt testing etterhvert, tipper de kommer ved dirigeringen( at hun velger den enkleste veien) så det får jeg bare være forbredt på:)

Tok så noen reps på hopp med metall apport. Den øvelsen har vært ferdig lenge, så jeg kvalitetsikret litt med å trene på dårlige kast. Brukte bruksapporten slik at den trillet et godt stykke ut på sidene etter at jeg hadde kastet den. En gang løp hun direkte inn uten å ta hoppet på tilbake veien, da lå apporten sikkert 5 m ut på ene siden. Feilet henne på det og neste gang hev jeg enda mer ekstremt ut på kanten og hun kom inn over hoppet uten å stusse!

Etter dette tok vi en økt med luktdiskrimineringen. Kjørte øvelsen konkurransemessig 3-4 ganger uten feil. Tidligere var jeg veldig førnøyd med søket hennes, hun begynte alltid på høyre side og plukket direkte når hun kom til rette pinnen. Nå begynner hun på midten, søker ned mot venstre og så opp igjen, det er jeg ikke fornøyd med!
Skal forsøke å få frem det bra søket ved å i de fleste tilfellene legge pinnen blandt de første på høyre side og slippe henne ut litt mot høyre. På den måten blir direkte søk på høyre side ofte forsterket.

Tilslutt tok vi noen reps med avstandskommanderingen. Jeg la ut en godbitskål rett bak henne som nok ble litt for fristende. Resultatet ble et brudd og en utilsiktet belønning.....det er sånn som skjer når man bruker avstandsbelønning av og til. Heldigvis hadde det ikke noen effekt på de resterende repetisjonene som alle var veldig bra ( satt godbitskålen litt lenger vekk)
Disse fire siste øvelsene er nå så stabile at jeg kan begynne å baklengskjede dem sammen også.

I dag var det hundetreff og jeg benyttet annledningen til å jobbe med forstyrrelser. Gikk korte økter med fri ved foten blandt lekende hunder og det funket supert. Hun holdt full fokus selv om andre hunder nærmest kræsjet inni oss!
Vi fikk også kjørt bli sittende med skjult fører blandt lekende hunder uten problem.
Vi avsluttet med flatdekk. Hun kan nå ligge flatt i 2 min med skjult fører. (Dette var etter at de andre hundene hadde reist, altså uten forstyrrelser) Jobbet også med stimuluskontrollen på hodet ned fra dekk og oppsitt fra flatdekk.

Er veldig fornøyd med de to siste dagers trening og føler at vi er i rute. I morge blir det gjennomkjøring av innkallingen, ruta og manekengen, får se om jeg er like optimistisk da:)

Ingen kommentarer: