tirsdag, mai 08, 2007

Mer flatdekk

Hadde en treningsøkt hjemme i hagen i dag, så det var ikke annledning til de store fartsøvelsene(plenen er ikke større enn 10x10m)
Heldigvis trenger man ikke store plassen til å jobbe med avstandskommandering, luktdiskriminering og flatdekk.

Avstandskommanderingen er jeg veldig fornøyd med. Kommandoene sitter, hun reagerer lynraskt ( så raskt som en rottis kan reagere iallefall) hun kan vente 5 -10 sek mellom kommandoene og hun forflytter seg minimalt.
Det er viktig at denne øvelsen sitter 100%. Når jeg baklengskjeder de siste 3-4 øvelsene i programmet er det avstandskommanderingen som skal holde det hele sammen. Dette skal være den øvelsen hun elsker å gjøre og som hun vet alltid blir belønnet max.

Luktdiskrimineringen er veldig stabil. Vi ligger jevnt på 90-100%. Feilen kommer som oftest hvis jeg kjører mange repetisjoner på rad, de første fem er nesten alltid feilfrie (Og dette er jo ingen utholdenhetsøvelse, på konkurranse er det jo som kjent kun en repetisjon...)
Der vi absolutt har et forbedringspotensiale er farten på selve søket. Noen ganger plukker hun pinnen direkte når hun kommer til den, andre ganger må hun sjekke de andre før hun går tilbake og plukker den riktige.

Flatdekken begynner også å ta form. Vi har jobbet oss opp til 2 min når jeg står i front, hun ligger også fint når jeg går rundt på sidene, bak og inntil. Kan også gå ifra og ut av syne, men her har jeg ikke begynt å jobbe med tid ennå.Må også jobbe mer med å shape frem adferden fra utgangstilling, har kun jobbet fra font nå.Når jeg står i front legger hun hode fint mellom labbene, når jeg står på siden vil hun dreie hodet mot meg og legger hodet opp på labben.
Skal også begynne å legge på kommandoen " ned" etterhvert.Regner med at jeg bruker den vanlige dekk kommandoen for å få henne til å legge seg og at "ned" ersatter "bli" når jeg går ifra.

Ingen kommentarer: