tirsdag, mars 23, 2010

Stimuluskontroll


For tiden så er det stimuluskontroll som står på agendaen.
I dag var det dekk under marsj og sitt opp og dekk fra utgangstilling vi terpet på. Her skal hunden kunne vente på kommando, regagere lynraskt på rett kommando og ikke reagere på feil kommando/tullekommando.
På dekk under marsj jobber vi framdeles baklengs, jeg vil ha en en ganske bra dekk på kommando før jeg snur om riktig vei og ønsker heller ingen frivillige så snart jeg har snudd. Vi er kommet dit hen at han nå venter fint på kommando, men jeg synes at han ikke er så kjapp ned som jeg hadde ønsket. Forsøkte å legge ballen bak for å få DZ effekt, men måtte da gå litt tilbake til frivillige adferder først. Må nok jobbe litt fram og tilbake med stimuluskontrollen her, vil ikke ta noen snarveier, for jeg skal ha en lynrask, kanllbra smell-ned-dekk!
På dekk/sitt opp fra utganstilling har vi den riktige intensiteten, her må jeg bare jobbe med at han kan vente lenger på kommando( kan nå vente ca 5 sek) + ikke reagere på at andre sier kommandoene. Dette trener vi på minst 2 ganger om dagen når han skal få matskålen sin. Da er han ganske høy i stress og må ta flere dekk/sitt reps før han får værsågod til maten. Vil gjerne ha denne "Pavlov effekten" på disse adferdene, liker at hunden" klasker ned og spretter opp" i utgangstilling. For meg er det viktig at kommandoene ikke bare utføres korrekt, det skal også se stilig ut!

Ingen kommentarer: