lørdag, mars 27, 2010

Årets første spor!

I dag var endelig tiden kommet for årets første spor. Vet ikke hvem som har gledet seg mest, bikkja eller jeg:) Planen var å begynne med to korte spor og se hvordan pinneplukkingen ville fungere. La to rette spor på ca 50 m med 5 pinner.
Gikk så en times tur i skogen med hundene så de virkelig fikk løpt av seg litt energi. Kamp imponerer meg sin vanvittige fysikk, han er så atletisk og beveger seg i skogen med den største letthet. Fjellhyller, bratte skrenter, vide elvløp- han forserer dem uten å stusse og i et enormt tempo. Er ikke tvil om at han er den fødte runderingshund!
Jeg pleier alltid å gå en god tur før jeg starter sporet. Vil at Kamp skal gå rolig og nøyaktig, og da er det viktig at han ikke er for het.
Jeg startet med litt pinneplukking på stien først. Han plukket greit, men var veldig tent på å komme seg ut i skogen. På det første sporet bare durte han avgårde og gikk over de første pinnene. Jeg holdt han mer tilbake i linen resten av sporet og belønnet at han bare stoppet litt opp ved pinnene direkte. Det ble knallbelønning med kong og kattemat.
På spor nr to var det som om han plutselig hadde forstått sammenhengen. Alle pinnene ble apportert selvstendig og det var vill jubel i skogen !!
Kamp syntes selvfølgelig at sporene var alt for korte og ville bare jobbe videre. I morgen skal vi gå noen litt lenger spor . Er litt usikker på om jeg kun skal legge ut pinner eller kombinere med leker direkte i sporet. Har egentlig lyst å kun kjøre pinner når jeg først har begynt med det, så lenge jeg får forsterket godt nok og hyppig nok, burde det vel fungere like bra.

Ingen kommentarer: