onsdag, januar 24, 2007

Trening på Fjordhestgården

Hver onsdag trener vi med Gloppen Hundeklubb på Fjordhestgården. Det er supert å kunne trene inne i ridehuset på tross av all hestemøkken som gjør hele underlaget til en eneste stor avstandsbelønning for Kera. Hundeklubben har desverre få aktive medlemmer og idag hadde Reidun og jeg hele hallen for oss selv.
Planen var å kjøre litt fartsøvelser i det myke, fine underlaget.

Vi startet med innkalling med stå og dekk som er en øvelse som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Dette er en øvelse som jeg har jobbet veldig grundig med og den er 100% baklengskjedet. Det vil si at jeg nå faktisk kan kjøre den gang på gang uten å måtte plukke den fra hverandre og finpusse på delmomentene. Innimellom baklengskjeder jeg den på nytt og det var planen i dag. Jeg startet med å få fram en frivillig dekk fra Kera, snudde og gikk ca 10 m unna og kalte inn. Dette gjentok jeg 2-3 ganger og belønnet max med drakamp etter hver repitisjon. Neste trinn ble å få fram en frivillig stå og så gå ifra ca 20m. Jeg kalte inn og kommanderte dekk ca halveis, lot henne ligge 3-5sec før jeg kalte inn igjen. Herlig å se på når hun bare hiver seg ned i dekk i det myke underlaget. Til slutt kjørte jeg hele øvelsen med innkalling fra dekk med stå og dekk. Hun hadde flotte eksplosive starter, full gallopp på innkallingene og kjappe stå/dekk momenter.Vi er definetivt forbi testefasen og øvelsen virker utrolig stabil. Dette bør bli en klar 10er!

En øvelse som ikke er helt i boks ennå er Ruta. Jeg begynte med et par repitisjoner ut til kon og oppdaget fort at hun stoppet og vendte opp litt for tidlig. Jeg droppet kommandoen, gikk litt nærmere og jobbet med at hun frivillig skulle trekke lenger mot kjeglen. Etter et par klikk virket det som hun tok poenget og jeg tok hun ut på 10m og la på kommando igjen.Denne gangen ble det slik jeg ville ha det og hun fikk leke med ballen en stund.
For å forbrede neste ledd kjørte jeg 4-5 dekk på kommando i front.
Så fikk jeg fram en frivillig stå ute ved kon, trakk 10 m unna og dirigerte henne til ruta.
Jeg bruker ikke noen stå kommando i ruta men legger henne direkte i dekk mens hun står vendt fra meg.
Fram til nå har jeg hatt musematten liggende i ruta, men den forsvinner fort ned i sagmuggen og er knapt synlig etter et par repitisjoner. På dekk kommandoen snur hun og legger seg med fronten mot meg. Farten ut var upåklagelig og jeg belønnet med ball som jeg kastet ut til henne. Jeg kjørte samme opplegg 2 ganger til før jeg la på første ledd ut til kon først. Da jeg dirigerte henne videre fra kon til ruta virket hun plutselig rådvill og begynte å løpe i feil retning. Kjørte en direkte dirigering fra kon til ruta før jeg forsøkte igjen og da satt den.
Vi brukte litt tid på belønningen og jeg gav henne en liten pause i bånd mens jeg flyttet kjegla og satt opp ruta i motsatt retning. Kjørte så to repitisjoner direkte med begge leddene og var svært fornøyd, så jeg gav meg med det.

Tilslutt kjørte jeg hele manekengen for første gang i ett og det gikk også bra.Tror jeg får igjen for all terpingen på stimuluskontrollen i denne øvelsen.
Avsluttet med en avstandsdirigering som også var helt ok. Bakbeina holdt samme posisjon og den lille dreiingen som hun har av og til på sitt fra stå var minimal.

Treningsøkten ble avsluttet med en måneskinnstur i kaldt vinterlandskap sammen med Sheriff og Reidun.




Ingen kommentarer: