fredag, januar 26, 2007

Neseprøve og metallapport

I dag har det vært full snøstorm og all trening har måtte foregå innendørs. Med andre ord en god annledning til å finpusse på smådetaljer i rolige omgivelser.
Luktdiskrimineringen er en øvelse som jeg føler vi har brukt en hel evighet på, gang på gang har jeg måtte gå tilbake til scratch og terpe på detaljene. Problemene har vært både smaking på prøvene, feil opptak, plukking av flere pinner på en gang og alt for dypt søk slik at hun roter til pinnene. Nå skal jeg ikke skylde på metoden jeg har brukt ( startet med touch markering på en pinne først, økte så opp til 6 pinner før jeg la på apporteringen)men heller på at det er så lett å forsterke feil adferd i denne øvelsen. Man må nesten ligge flat på gulvet for å se hva som skjer og det er så fort gjort å miste en liten prøvesmaking.

En annen øvelse som vi har styrt mye med er metallapporten. Da jeg jobbet med grunnferdigheten "å holde fast" var jeg selvfølgelig innom metall, men brukte da en bruksmetallapport. Etter at vi hadde fått opprykket til klasse 3 trodde jeg faktisk at det var en slik apport som ble brukt i LP. Overgangen til LP metallapporten var ikke lett, tror vi brukte 3-4 uker på å få skikkelig grep og opptak. På selve apporteringen fikk jeg aldri noen god fart inn, nettopp fordi grepet var for dårlig (sikkert ubehagelig å galloppere med en klirrende apport i kjeften) Etterhvert som jeg jobbet mer med grepet fikk jeg også fram galloppen inn.

Per dags dato er begge disse øvelsene ganske bra, men det er iallefall helt sikkert at øvelser man har hatt mye plunder med under innlæringen aldri blir så stabile og gode som øvelser hvor man har vært flinke med kriteriene og innlæringen har gått knirkefritt.

1 kommentar:

Håkon Groven sa...

Jeg skal gjøre din siste setning her til skamme! Avstandsdirrigering skal bli Tams beste øvelse :)