fredag, august 29, 2008

Mental fokus

Jeg er nå vel tilbake fra Irland, dog noe underernært på søvn ( min søster har tvillinger på 17 mnd som ikke vil sove om natten!) og med en lei forkjølelse på toppen. Uansett er vi tilbake i trening og spisser nå formen inn mot konkurranse neste helg.

Til flyturen hadde jeg med meg Nina Svartbergs bok "Lyckas på tavling" (kan kjøpes på http://www.canis.no/) og selv om jeg har lest den før fikk jeg likevel endel nyttige tips. Boken tar for seg både hvordan man kan hanskes med nervøsitet og konsentrasjonsproblemer, men også hvordan man jobber mentalt med motivasjon og konkurranse rutiner.

Tidligere når jeg konkurrerte var jeg alltid veldig nervøs og jeg hadde ofte vondt i magen en hel uke før! Jeg følte jeg hadde SÅ mye å forsvare og at det å gjøre det bra på konkurranser var beviset på om jeg kunne trene hund eller ei. De første årene gikk jo alt ganske på skinner også, vi fikk alle opprykkene forholdsvist kjapt og Kera var i eliten sommeren hund ble 3 år.
Elitedebuten gikk også strålende med en første pris på første forsøket og jeg følte at deltakelse i NM og LP championatet bare var et steg unna. Etter hvert som jeg ble mer selvsikker forsvant nervøsiteten, men på samme tid ble jeg også litt mer umotivert ( jeg hadde jo nådd målet mitt om eliten) og det veldige skjerpete fokuset ble redusert.

Det er vanskelig å sette fingen på akkurat hva som er grunnen til at resultatene har uteblitt denne sesongen, men at det mentale har en del å si er jeg sikker på. Og med manglende resultater daler selvtiliten og man begynner fort å fokuserer på alt det vi sliter med istedet for alt det flotte vi kan!!

Fokus nå blir derfor
1. Tren og konkurrer fordi det er GØY, ikke fordi du MÅ!
2. Ha tro på det du gjør
3. Våg å mislykkes
4. Sett deg delmål på veien mot hovedmålet
5. Og ikke minst- det er i motgang det går framover!

Ingen kommentarer: