lørdag, august 16, 2008

Den vanskelige Ruta

Etter å ha å trent til eliten i over 2 år nå begynner jeg å føle at vi har de fleste øvelsene bra på repertoaret. Litt finpussing på momenter og konkurransetrening trengs selvsagt, men alt i alt kan Kera de fleste øvelsene bra nå. Unntaket er Ruta. Av en eller annen merkelig grunn ( kan det ha noe med min trening å gjøre.....??? ) har hun fremdeles ikke peiling på hva hun egentlig skal gjøre i ruta!
Kera kan utføre øvelsen perfekt den ene dagen, mens hun dagen etterpå kan gi inntrykk av at hun aldri har sett ruta før. Jeg vil at adferden i ruta skal se lik ut hver gang( løpe strakt inn i midten og ikke stoppe/vende før kommando) men der er vi ikke ennå.

I går gikk jeg grundig til verks og jobbet med adferden i ruta på alle tenkelige måter. Først brukte jeg musematten i midten og kjørte frivillige gallopper inn i ruta fra alle kanter og stå + dekk på musematten. Etter en del reps fjernet jeg musematten og Kera fortsatte å løpe strakt inn i ruta hvor hun fikk stå + dekk kommandoen i midten.
Etter en liten pause og flytting av ruta, var det tid for å kun bruke shaping. Når hun skal gå frivillig inn i ruta fra kort avstand har hun en tendens til å trekke mot venstre og bakre kjegle og vi måtte gjennom noen runder med feiling før jeg fikk henne mer rakt inn mot midten. Men tilslutt satt den fint og hun gikk rett inn fra alle kanter.
Siste metode var å legge musematten flere meter bak ruta, sende henne i fart ut mot denne og kommandere stå + dekk i det hun er i midten. Denne fremgangsmåten funker også fint da hun har en kjapp og momentan reaksjon på kommando.

Men da jeg idag skulle teste hele øvelsen igjen var det som om all treningen i går var som blåst vekk. Hun sakket farten før ruta,trakk ut mot venstre og så ut som hun ikke ante hva hun skulle.STØNN!!
Hvordan trener dere ruta? Innspill og tips mottaes med takk.

2 kommentarer:

Simen sa...

http://www.klickerklok.se/blog/pis-ruta/

Skader vel ikke å prøve? Slik jeg forstod det så har Fanny slitt ganske mye med ruten med Missy også, men dette funket visst bra.

Anonym sa...

Hei Marianne!

Takk for sist! :-)

Jeg har ikke sett deg trene ruta på flere år nå, men hvis du virkelig vil få en sikker rute tror jeg ihvertfall at du må komme deg vekk fra musematta snarest. Det er ting som kan tyde på at du har fastnet i et "lure-mønster". Det at du fortsatt bruker den tyder jo på at Kera ikke egentlig har lært å finne midten av ruta ennå.

I tillegg høres det ut som om du må bestemme deg for om du ønsker at Kera skal finne midten av ruta selvstendig, eller om hun skal springe rett gjennom midten av ruta (og at du skal stoppe henne i midten med din kommando). Tror ikke det er noen god idé å kombinere disse to (hvis du ikke vil basere deg på en adferd som krever "reparering" resten av livet).

Hvis målet er at hun selv skal finne midten av ruta blir første mål å få denne adferden flytende på kort avstand (shaping - ingen musematte!). Slik du beskriver adferden idag er den ikke i nærheten av å være flytende ennå, og da er det ingen overraskelse at den faller fra hverandre med jevne mellomrom.

Når du har flyt (dvs hunden går alltid rett inn i ruta og finner nøyaktig riktig plass i ruta, mange ganger på rad, null latenstid, fra alle sider av ruta) kan du øke avstanden til ruta. Deretter kan du begynne å fokusere på fart (gjør selvfølgelig gjerne det underveis også).

Forøvrig liker jeg også Fanny sin metode veldig godt. Tror den kan fungere veldig bra. Men også når man kjører denne ville jeg fjernet hjelpen (musematte eller plastrør) FØR jeg begynte å øke avstanden. Hvis ikke blir man fort fanget i et "lure-mønster" der man alltid må gå tilbake og "fikse" ting. Forskjellen på ball og target i ruta er nok mindre enn man tror... :-)

Morten