onsdag, desember 05, 2007

Nødvendig trening

På de siste dagers treninger har jeg konsentrert meg om ting som vi virkelig trenger å ta tak i. Jeg har gått gjennom de to siste sesongenes kritikksjema for å se hvor vi egentlig har mistet poeng og tallenes tale var klar.
3 ganger har vi feks mistet poeng på at hun berører hinderet på apportering over hinder- en håpløs feil som det burde være enkelt å rette på!!! Når hun går feilfritt over har vi fått 10!
Har derfor kjørt en del helt enkle hopp øvelser for å forbredre hoppeteknikken.

Ellers mister vi ofte poeng på fri ved foten. Mye er fører feil ( må få trent mer med kommandering) men vi har også blitt trukket for at Kera ikke setter seg helt ned ved holdt når det er vått på bakken ( noe som det stort sett er på Vestlandet!) I dag har vi derfor kjørt holdter, sitt og dekk i store sølepytter og i snøslaps.

Den tredje øvelsen jeg har tatt tak i er manekengen. Dette burde være en klar 10er øvelse, stimuluskontrollen sitter 100% og hun utfører momentene raskt og presist. Problemet ligger i det siste leddet i det jeg tar henne med meg fra dekken. Hun blir så intens når hun vet vi nærmer oss slutten at hun går for langt fram og tjuvstarter på holdten, spesielt i vendingen.
Problemet er jo (selvfølgelig) at jeg har sett gjennom fingrene på små tendenser til dette og bare fortsatt- jada, jeg vet at det å få fortsette mot slutten er forsterkende når vi baklengskjeder. Men det er liksom så vondt å feile henne når hele øvelsen er perfekt opptil de siste 5 stegene! Når vi bare kjører det siste delmomentet for seg kommer jo ikke disse feilene, det er kun når vi kjører hele øvelsen.
Men nå har jeg altså slått hardt ned på dette ( ikke slått hardt ned på hunden, altså :) og startet helt på nytt hvis hun ikke klarer å holde seg i posisjon når vi nærmer oss slutten. Ser allerede stor forbedring, så det er tydelig at dette gjør mer vondt for meg enn for Kera.

Det er selvfølgelig en hel del andre ting som vi også må tatt fatt i de neste månede før konkurranse sesongen starter igjen, men dette er iallfall en god start.

Ingen kommentarer: